Rein Wiendels (BIZ Naaldwijk) en Huub Elders (Centrummanager De Tuinen) Samenwerken aan toekomst centrum Naaldwijk

Het Naaldwijkse winkelcentrum heeft al jarenlang een grote aantrekkingskracht op de regio. Een deel van de winkels en horeca is gevestigd in de oude straten en pleinen van het centrum, een ander deel is alweer 21 jaar overdekt; De Tuinen. Streamer-redacteur Roel Batelaan ging in gesprek met Rein Wiendels (BIZ Naaldwijk) en Huub Elders (Centrummanager De Tuinen).

De BIZ en De Tuinen aan tafel, dat zal een vurig gesprek worden!

Huub: Het is belangrijk om dat allereerst even te verhelderen; ondanks de beeldvorming die er bestaat, gaat de samenwerking tegenwoordig prima. Uiteindelijk hebben we ook hetzelfde belang; een prettig winkelgebied creëren in Naaldwijk. Een plek waar zowel ondernemers als bezoekers zich goed voelen. 

Dat is goed om te horen! Wellicht is het eerst wijs om jullie even kort voor te stellen.

Huub: Ik zou mezelf omschrijven als een retailbeest, ik ben destijds begonnen in de mode en ben erna naar Ahold gegaan. Hier bestonden goede interne opleidingsmogelijkheden. Vervolgens ben ik actief geworden in het centrummanagement, ik ben verantwoordelijk voor meerdere winkelcentra momenteel. Het is prachtig om een soort intermediair te zijn tussen alle stakeholders en shareholders. Winkelcentrum De Tuinen is in eigendom van het Spoorweg Pensioen Fonds, het beheer is uitbesteed aan Colliers International. Naast het centrummanagement houd ik me ook bezig met marketing & communicatie van De Tuinen.

Rein: Ook ik kom uit de retailsector, specifiek het marktonderzoek. 38 jaar heb ik als directeur en onderzoeker gewerkt bij GfK. Na mijn afscheid heb ik een eigen managementbureau opgericht en in de tussentijd was ik in Naaldwijk gaan wonen. Vrienden hebben er een winkel en het kriebelde om ín de winkel te gaan staan, nu werk ik vrijwillig een dag per week als verkoop-
adviseur in de mode. Zou houd ik feeling met consumenten en ondernemers. Vervolgens kwam Chris Petri in de winkel om mij te polsen voor het BIZ-voorzitterschap, ze zochten een neutraal persoon met kennis van zaken.

Zijn jullie beiden voltijd actief?

Huub: Ik ben 2,5 dag aanwezig in Naaldwijk en ben verder in een ander deel van het land werkzaam.

Rein: Officieel heb ik een contract voor een dag per week, maar in praktijk worden het er vaak drie. Ik krijg veel vragen van winkeliers, ook buiten de reikwijdte van de BIZ om. Ik vind het fijn om mensen op het goede spoor te zetten of juist ergens voor te behoeden.

Huub: Aan Rein zie je zijn passie en bevlogenheid. Daar draait een BIZ of een vereniging op.

Is dat uniek tegenwoordig?

Rein: Je ziet dat de gemiddelde ondernemer niet verder dan zijn eigen voordeur denkt, dat is jammer. Vanuit veel bedrijven is er ook echt geen tijd meer voor. De druk is erg groot in de retail… Kleine ondernemers steken alle tijd in hun winkel; administratie, inkoop en de openingstijden zijn ruimer dan voorheen.

Huub: Toch is er geen excuus om niet je eigen stoepje netjes te houden, je pakt voor openingstijd tien minuten een bezem en je lapt de ramen. In De Tuinen loopt elke ochtend een huismeester en in de middag is er beveiliging, ik heb hen verteld dat ze niet alleen moeten kijken, maar ook echt moeten ‘zien’. Vervolgens moet je actie ondernemen om de constatering te verhelpen.

Sommige ondernemers zullen denken: “Daar betalen we toch voor.”

Huub: Eens, we zorgen met elkaar voor een aantrekkelijk winkelcentrum. Naast huur betalen de ondernemers in De Tuinen nog servicekosten en promotionele servicekosten, dat wordt onder andere besteed aan voorzieningen voor de consument zoals een goed toilet. Verder wordt dit een marketing en communicatie besteed.

Rein: De BIZ heeft een andere structuur, de leden betalen een BIZ-belasting aan Gemeente Westland. Deze keert dit bedrag weer uit aan het BIZ-bestuur. Samen met de ondernemersvereniging De Tuinen zit de BIZ in ‘Naaldwijk Winkelrijk’. Gezamenlijk organiseren we bijvoorbeeld mooie evenementen.

Wat staat er de komende jaren allemaal te gebeuren in Naaldwijk?

Huub: De Tuinen bestaat alweer ruim 20 jaar en is toe aan een renovatie, mede hierom ben ik nu al anderhalf jaar actief hier. We zullen volledig open blijven, dus de bouwstroom en de klantstroom zullen door elkaar gaan lopen. Dit zijn bijtende fenomenen en dat wordt dus een uitdaging. De leegstand is nu een relatief voordeel, er kan zo een schuifplan worden gemaakt voor te verbouwen en te verplaatsen winkels en nieuwe huurders. Ook de bouwkeet kan intern worden gerealiseerd. Recent hebben wij een website voor De Tuinen gelanceerd om het winkelaanbod goed kenbaar te maken en bezoekers te kunnen gaan informeren over de renovatie.

Rein: Ook de komst van De Rentmeester en de JUMBO-foodmarkt is hiervoor cruciaal. Iedereen moet blij zijn met de komst van zo’n winkel, dat gaat publiek trekken.

Huub: Het is de zogenaamde product life cycle; er worden nu kapitale investeringen gedaan die uiteindelijk weer voor een paar decennia voldoende zullen zijn.

Rein: Wat ondernemers zich wel moeten realiseren is dat ze niet moeten wachten tot de opening van De Rentmeester. Ondernemers moeten nu al zorgen dat de winkel piekfijn in orde is, zo houd je bestaansrecht. De retail is topsport, daar moet je elke dag pieken.

Het Naaldwijkse centrum is dus eigenlijk klaar voor de toekomst?

Rein: We zien gelukkig veel ondernemers met lef, onlangs openden ‘4 Seasons’ en ‘Stylish’ de deuren. Verder zijn we in gesprek om andere leegstand op te lossen. Als straks ook de Herenstraat, Molenstraat en Rembrandstraat een herbestrating hebben gehad, kunnen we er weer tegenaan. Een aanvulling met een poelier, een slijter, een bloemist, een boekhandel, een vintagewinkel en een luxe schoenenzaak zou zeer welkom zijn.

Huub: Wel is het centrum nu een spin met acht poten, het zal een stuk compacter moeten om toekomst te hebben. Hiertoe moet Gemeente Westland het retailbeleid spoedig vaststellen. Dan is er qua bestemmingsplan duidelijkheid en kan de gemeente faciliteren om de eerste stappen te zetten. Nog een cri de coeur: de gemeente mag nu al wel eens kijken naar het geboden kwaliteitsniveau. Er wordt tegenwoordig meer betaald, maar minder geleverd. Prullenbakken moeten toch juist in het weekend geleegd worden, als er veel mensen zijn?