Kris Huijsman van Bakkerij Huijsgemaakt: ‘Tijd is smaak’

In een tijd waarin alles steeds sneller lijkt te (moeten) gaan, is het begrip “tijd” voor Kris Huijsman juist iets waar zijn klanten én producten juist voordeel van hebben. Want, zo zegt de 28-jarige meesterbakker en -patissier, genomineerd voor de Young Talent Award van MKB Westland: ‘Door onze ambachtelijke desembroodproducten de tijd te geven, worden ze lekkerder. Tijd staat in onze branche namelijk synoniem aan smaak.’

De klanten van Bakkerij Huijsgemaakt in hartje ’s-Gravenzande houden wel van smaak en smaakvolle producten, dat is duidelijk. En dat worden er gelukkig voor Kris en zijn partner Zoë, met wie hij Bakkerij Huijsgemaakt runt (Zoë verzorgt alle marketing- en communicatieactiviteiten), steeds meer. ‘Het gaat goed met Bakkerij Huijsgemaakt, aldus Maasdijker Kris. ‘We zijn een paar jaar geleden begonnen met z’n tweeën, inmiddels bestaat ons team uit 28 mensen. Ik ben dan weliswaar genomineerd, maar zonder onze medewerkers, kan ik helemaal niets. Daarom vind ik deze nominatie ook veel meer iets van ons allemaal, van het team dus.’

Echte Westlander
Kris is het type van niet lullen maar poetsen. Veel Westlandser ga je ze in deze streek niet vinden: hard werken, nuchter, maar met de focus op absolute topkwaliteit. Dat zie je, dat voel je, dat proef je. Zien en ruiken is kopen in de winkel van Kris. Een gevolg van de ongebreidelde passie voor zijn vak. ‘Mijn vader was tuinder, wilde het goed doen. Ik wilde net als hij ook uitblinken, maar dan in mijn eigen favoriete vakgebied: de bakkerijsector, met topkwaliteit ambachtelijk brood en super patisserieproducten. We doen absoluut geen concessies. Onze klanten waarderen dat en zijn bereid daarvoor iets meer te betalen. Ze weten immers wat ze kunnen verwachten. Smaakvolle, veelal duurzame producten, gemaakt met liefde en passie.’

Sparren
Inmiddels is Kris al zo’n vier jaar zelfstandig ondernemer. Over zijn corebusiness hoef je hem niets meer te leren of uit te leggen. Maar hoe zit het met aspecten als HRM, het omgaan met medewerkers, het ontwikkelen van een langetermijnvisie? ‘Ik ben lid van MKB Westland. Daarin vind ik mensen met wie ik soms kan sparren’, aldus Kris. ‘Er komen inderdaad dingen op ons pad waar je aan het begin van je ondernemerscarrière misschien iets minder bij stilstaat. Maar ik heb het idee dat we het goed oppakken.

Onze langetermijnvisie? Die is zeker niet gebaseerd op groei van het aantal locaties. Ik weet zeker dat ik het altijd bij één winkel zal houden. Dat betekent namelijk dat ik altijd de controle over de winkel heb en over wat zich daarbinnen afspeelt. Ik vind het heel belangrijk dat onze medewerkers zien dat ik er altijd ben voor hen. Op onze huidige locatie kunnen we qua oppervlakte nog wel wat groeien. Op termijn een nieuwe winkel? Dat sluit ik niet uit, maar dan ook weer absoluut in ’s Gravenzande. Dit dorp bruist en heeft het helemaal, zo merk ik al sinds ik hier als detaillist actief ben. Ik zit inmiddels ook in de BIZ ’s-Gravenzande, draag mijn steentje bij, ben dus op de hoogte van de hoed en de rand. Geloof me: er gebeuren hier héél leuke dingen.’

huijsgemaakt.nl

Schrijver: Fred Louter

Foto: Mabel Bohms