Genomineerde: Van Daalen Optiek

Kwaliteit, mode én beleving altíjd op het netvlies

Ondernemen is leuk, vooral in goede tijden. Dat geldt in deze periode zeker voor Pieter en Rosanne van Daalen van Van Daalen Optiek in Naaldwijk. Vorig jaar betrok de in 2017 alweer 50 jaar bestaande opticien een schitterend gerenoveerd pand op het al even fraai opgeknapte Wilhelminaplein, recent werd het ook nog eens genomineerd voor de MKB Westland Partners Ondernemersprijs 2018! ‘Alles draait om beleving’.

De nominatie was voor Van Daalen Optiek eigenlijk de kers op de taart, na de viering van het gouden jubileum en de verhuizing naar het Oude Raadhuis in 2017. “Toen we hoorden dat we genomineerd waren, was dat een geweldig bericht voor ons complete team van 20 medewerkers”, zegt Pieter, relaxt gezeten in het bijbehorende Ottica, een prachtige horecaruimte voor eigen relaties, maar waar ook externe bezoekers van harte welkom zijn voor een goed kopje koffie of lunch. “Genomineerd zijn is leuk, maar als je dan toch bij de laatste drie zit, dan wil je een prijs ook winnen. Verwachtingen? Er valt niets van te zeggen, de andere kandidaten zullen ongetwijfeld ook uitstekend presteren en hun uiterste best doen om hún relaties optimaal te bedienen.”

Compleet

Uitstekend presteren, dat doet Van Daalen Optiek dus al ruim 50 jaar. Het retailbedrijf, dat in 1967 werd opgericht door Pieter van Daalen senior en zijn vrouw Adri, heeft zich in die vijf decennia ontwikkeld tot een opticien 2.0, of misschien moeten we wel zeggen 3.0. Pieter: “Alles hier draait om beleving. We leven natuurlijk in een andere tijd dan vroeger. Er is nu veel meer concurrentie van landelijke ketens, zogeheten prijsvechters. Het is aan ons om daarmee om te gaan. Dat doen we door veel méér te zijn dan alleen maar een winkel waar je brillen kan kopen. Onze klanten houden van maatwerk, optimale oogzorg en vinden bij ons altijd de populaire kwaliteitsmerken en actuele, modieuze collecties. Onze medewerkers zijn daarnaast echte specialisten, met hart voor hun vak. We werken met optometristen, orthoptisten en contactlensspecialisten, dit alles binnen een enthousiast team. Als het gaat om oogzorg werken we tevens samen met huisartsen, oogartsen en ziekenhuizen. Dat is belangrijk, want onze ogen zijn veel te kostbaar om niet goed te verzorgen, zeker als de kwaliteit achteruit gaat of dreigt te gaan door ouderdom of gezondheidsklachten. Kortom, mensen vinden bij ons het complete pakket als het gaat om oogzorg.”

Beleving

Naast de grote gemene klantdeler, kwaliteit dus, biedt Van Daalen Optiek echter méér. Wat dat is? Beleving. Een bezoek aan Van Daalen Optiek is immers meer dan ‘even’ een bril of contactlenzen uitzoeken. “Daar speelt Ottica, zeker een rol in”, zegt Rosanne van Daalen, die de marketingcommunicatie van de winkel onder haar hoede heeft. “We groeiden op onze vorige locatie in De Tuinen echt uit ons jasje. Door de verhuizing hebben we een ruimte kunnen creëren waarin onze klanten in alle rust een kop koffie kunnen drinken, even met elkaar kunnen praten, advies in kunnen winnen of een krantje lezen. Maar Ottica geeft ons ook de gelegenheid om bijvoorbeeld lifestyle events te organiseren, zoals recent voor ‘stoere mannen’ het event Bierproeverij, Bitterballen en Brillen. Hier waren ook andere retailers bij betrokken, zoals Rob Vollebregt. De hele Porsche-brillencollectie was uitgestald in de winkel, alles straalde Porsche Design uit. Er stonden zelfs Porsche auto’s voor onze winkel! Dat soort dingen doen we vaker, dat bedoelen we dus ook met ‘beleving’. Ik denk te mogen zeggen dat we ons ook hiermee inmiddels zelfs landelijk onderscheiden in deze vandaag de dag zeer dynamische markt.”

www.vandaalenoptiek.nl