WorldStream, winnaar MKB Westland Partners Ondernemersprijs

At your servers!

Dat het Westland mondiaal bekend staat als een zeer innovatieve tuinbouwregio, is geen verrassing. Dat Westland, beter gezegd Naaldwijk, één van de grootste internetnetwerken van Europa herbergt, zal bij minder mensen bekend zijn. Tóch is het zo. Met dank aan twee jongens die de passie voor digitaal gamen gebruikten voor de kickstart van hun eigen onderneming: WorldStream, genomineerd én de winnaar van de Westland Partners Ondernemersprijs 2018!

De mannen die verantwoordelijk zijn dat Westland wereldwijd op de kaart staat met internetgerelateerde diensten, zijn Dirk Vromans (31) en Lennert Vollebregt (31). Beide Westlanders startten in 2006 met hun bedrijf, waarmee ze inmiddels duizenden, in de gehele wereld gevestigde klanten voorzien van betrouwbare en betaalbare dedicated servers, ultrasnelle internetverbindingen en ultieme DDoS-bescherming. Op deze dedicated servers kunnen klanten hun eigen data of applicaties plaatsen en opereren.

Groeicijfers

Zo’n twaalf jaar na de start moeten ze zichzelf soms echt even in de arm knijpen. Bijvoorbeeld als de bizarre groeicijfers ter sprake komen. “De afgelopen vijf jaar is onze omzet met meer dan 1.100% gegroeid, in 2017 met 140%!”, zegt Vromans in het modern ingerichte kantoor aan de Industriestraat in Naaldwijk (Industrieterrein De Woerd). “Dat zijn bijzondere cijfers. Onze nominatie voor de MKB Westland Partners Ondernemersprijs 2018 zal daar vast ook mee te maken hebben.”

Dat is ongetwijfeld het geval. Maar WorldStream is meer dan goede cijfers. Het verhaal van WorldStream laat zich lezen als een spannend jongensboek, met vooralsnog een wel héél goede afloop. Vollebregt over het allereerste begin: “Door onze interesse in computers en gaming hebben Dirk en ik in onze tienerjaren beiden een bedrijf in webhosting en gamehosting opgezet. Deze markt bleek echter flink verzadigd, waardoor het idee ontstond om volledige servers aan te bieden aan – destijds – voornamelijk gamers. Dit heeft in 2006 geresulteerd in de oprichting van WorldStream. Uiteindelijk beperkte de vraag zich niet alleen tot de gamewereld en begonnen we ook servers en hostingdiensten aan andere partijen te leveren.”

Geheim

De werkwijze sloeg aan, zoveel is wel duidelijk. Wat is toch het geheim achter het succes van WorldStream? Vromans: “Ondanks onze exponen-
tiële groei zijn we in deze wereldwijde markt nog altijd relatief klein, waardoor we heel snel, klantvriendelijk en flexibel kunnen opereren, ook nog eens tegen zeer concurrerende tarieven. Dat zijn tevens punten die we, ondanks onze groei, altijd hoog in het vaandel houden. We bezitten qua capaciteit dataverkeer momenteel een van de grootste netwerken van Europa, waar dat in Nederland voorheen was voorbehouden aan datacenters in de regio Amsterdam. Echt iets om trots op te zijn!”

Om de groei bij te kunnen houden, wordt er momenteel druk gebouwd aan een tweede datacenter, gelegen schuin tegenover de huidige locatie aan de Industriestraat. “Dit datacenter, dat deels al operationeel is, wordt volledig state-of-the-art”, zegt Tom van Dijk, Quality Manager en tevens directielid bij WorldStream. “Het is ook heel duurzaam. Om de servers te kunnen koelen, maken we bijvoorbeeld gebruik van een adiabatisch koelingsysteem, waarmee we het energieverbruik van de koeling drastisch kunnen verlagen. WorldStream neemt alle datacenterfaciliteiten overigens af van haar zusterbedrijf Greenhouse Datacenters, gespecialiseerd in de ontwikkeling van innovatieve en duurzame datacenters.”

Opleiden

Het zal geen verbazing wekken dat bij het internetbedrijf tal van jonge mensen actief zijn. Ook daar is een opmerkelijke groei zichtbaar: het aantal medewerkers steeg in één jaar van 20 naar 42. “Toch hebben we nog diverse vacatures openstaan”, zegt van Dijk. “We hebben gelukkig amper verloop. Nieuwe mensen hoeven overigens niet per se een ICT-achtergrond te hebben. We hebben een eigen opleidingsprogramma, waarbinnen we mensen intern opleiden. Binnen WorldStream heerst een Westlandse mentaliteit. ‘Niet lullen maar poetsen’, noem ik dat. Daarbij is er altijd ruimte voor nieuwe ideeën van medewerkers. Om nieuwe collega’s te enthousiasmeren, is het ook belangrijk dat mensen in de regio ons beter leren kennen en waarderen. Mede daarom zijn we ook hoofdsponsor van VV Naaldwijk en Hockey Vereniging Westland geworden. Daar lopen toch ook onze potentiële nieuwe werknemers. Daarnaast vinden wij het natuurlijk belangrijk om wat terug te doen voor deze mooie regio.”

www.worldstream.nl