Brance Media slaat na eerste jubileum vleugels uit

Lance Kooij en Brent Poleij troffen elkaar op het Grafisch Lyceum in Rotterdam en bleken van jongs af aan eenzelfde passie te delen: het filmvak. Hoewel met respectievelijk 24 en 25 jaar nog steeds jong, hebben de ondernemers het eerste jubileum achter de rug. Brance Media, een samenvoeging van beide voornamen, is na vijf jaar klaar om de zakelijke markt verder te veroveren. 

Voetbalfilmpjes en campingdocumentaire

Op zeven kilometer afstand van elkaar geboren, maar als kleine jochies deden ze tegelijkertijd precies hetzelfde. Het vastleggen van gebeurtenissen op beeld. “Met mijn eerste camera maakte ik voetbalfilmpjes, ik wilde goed registreren wat er allemaal gebeurde.” zegt Poleij. Kooij koos voor het kunstzinniger werk: “Toen ik tien jaar oud was, kampeerde ik met mijn ouders in Spanje. Ik ging toen met een ouderwets handcameraatje heel de camping rond om een soort vakantiedocumentaire te maken. Voor de beste shots ging ik zelfs in tenten van wildvreemden zitten. Dat werd niet altijd gewaardeerd, haha. Met Windows Moviemaker voegde ik uiteindelijk teksten en muziek toe.” De eerste samenwerking vond plaats voor een schoolopdracht en betrof videoclips voor artiesten. “De chemie tussen ons was zo goed, dus daar gingen we mee door.”

Eerste klussen

De eerste opdrachten lieten niet lang op zich wachten; met Kooijs vader die commercieel manager is  en Poleijs vader die ondernemer is, was een zakelijke doelgroep relatief goed te bereiken. “We gingen lekker aan de slag, maar deden dat nog wel naast ander werk. Brent ging op zzp-basis als cameraman werken, ik werkte ernaast op de veiling. De reclame ging van mond tot mond en we kregen het steeds drukker. Onze eerste inschrijving bij de Kamer van Koophandel dateert van 2018, begin 2019 keken we elkaar aan en zeiden we: “We gaan ervoor!”. 

We hebben ons spaargeld bij elkaar gelegd en huurden een kantoor op ABC Westland in Poeldijk.” zegt Kooij uit Honselersdijk. 

Goed werk

De eerste klanten haalden de Westlandse videografen uit eigen kring, door het netwerk van familie én bijvoorbeeld uit het eigen voetbalteam. Kooij zegt erover: “Aan het begin is het een gunfactor dat mensen je een opdracht geven, zodat je een portfolio kunt opbouwen. Maar gaandeweg werd het wel serieuzer; de beste manier om aan klanten te komen, is het leveren van goed werk. We hebben ook wel ijskoude acquisitie gedaan, gewoon bellen naar mogelijke klanten die je aantrekkelijk vindt. Regelmatig heeft dat tot gesprekken geleid en zelfs tot opdrachten.” Poleij vult aan: “Het scheelt ook wel dat we qua branches erg breed inzetbaar zijn, we stellen niet de video centraal, maar het doel dat het bedrijf of de organisatie heeft. Doelen kunnen heel divers zijn: producten verkopen, personeel werven, zichtbaarheid vergroten of simpelweg informeren.”

Meer dan film alleen

Brance biedt het complete plaatje en is meer dan een bedrijf dat alleen een video maakt. Ook op strategisch niveau is Brance actief betrokken, zodat de video daadwerkelijk effect heeft en indruk maakt. “Qua werkverdeling vullen we elkaar goed aan; ik leg de nadruk op het camerawerk, het editen en het produceren. Lance houdt zich meer bezig met strategie, scripts en de hele marketing er omheen. Zo kunnen we klanten in de breedte helpen. Ook nadat een film live is gegaan, blijven wij betrokken, dan zit ons werk er nog niet op. We zorgen dat het filmpje daadwerkelijk bij de doelgroep onder ogen komt.” zegt ’s-Gravenzander Poleij. 

Delft

Hoewel er met veel plezier in Westland is gewerkt in de afgelopen jaren, is de zomer gebruikt om te verhuizen van Poeldijk naar Delft. “De Westlandse werkmentaliteit staat ons erg aan, het lijkt vaak of alles hier twee keer zo snel gaat. Dat aanpakken en doorpakken, daar blijven we zeker mee doorgaan. We werken met een vast team van freelancers en sluiten het aannemen van vast personeel niet uit. Je merkt dat de creatieve sector in de stad groter is en voor ons is het goed daar actief te zijn en mogelijk onze markt buiten Westland uit te bouwen.” zegt Kooij. Poleij verduidelijkt dat het geenszins een vertrek uit Westland betekent qua verbinding: “We blijven hier actief, via het netwerk van MKB Westland is de band met Westlandse ondernemers ook verzekerd. We groeiden alleen uit ons jasje en op dit moment is het nieuwe kantoor voor onze organisatie het beste. Als we elkaar in het Westland niet treffen: kom eens langs aan de Buitenwatersloot 333, vlakbij het oude centrum van Delft!”

brancemedia.com