Persoonlijke aanpak van Anexo bij samenwerken aan nieuw energiesysteem

Het realiseren en bieden van een duurzame energietransitie voor bedrijven en organisatie. Dat is de missie van Anexo uit Poeldijk, één van de dochterondernemingen van netwerkbedrijf Juva. Bij sommige Westlanders is het bedrijf nog altijd bekend als ‘Westland Infra’. Eén van de belangrijkste elementen achter het beleid is de persoonlijke benadering van het bedrijf. Productspecialist Tessa van Heijningen en Marketing Development Adviseur Tom van Rest zijn twee van de gezichten waarmee klanten te maken kunnen krijgen.

Breed aanbod 

In 2015 ontstond Anexo door de wettelijke verplichting om de publieke taken en de commerciële dienstverlening te splitsen. Het acht jaar oude bedrijf heeft sindsdien het aantal diensten flink uitgebreid. Tessa: “We denken nu veel breder mee met de klant; we hadden ervoor kunnen kiezen om alleen maar meters te verkopen en op deze wijze flink volume te creëren. Maar we willen samen met de klant inzicht krijgen, samen de slag in verduurzaming maken door mee te denken in het hele plaatje. Geen vraag op energiegebied is ons te gek; denkt iemand zonnepanelen te nemen? Wij kijken mee of dat wel de beste manier is om duurzaam energie op te wekken. Bestaat de behoefte aan laadpalen voor elektrische auto’s? Wij berekenen de haalbaarheid. Loop je tegen problemen van netcongestie aan? Wij denken graag mee in oplossingen om je bedrijfsvoering door te zetten. We hebben van oudsher veel klanten in de glastuinbouw, maar Anexo opereert landelijk. Alle bedrijven van klein tot groot kunnen bij ons aankloppen.” zegt de in Westland getogen Van Heijningen. 

Spontaan en ondernemend

De 28-jarige Van Heijningen neemt spontaan het woord om uit te leggen wat Anexo nu precies doet. “Als je kijkt naar wat Anexo van origine doet, is dat gebaseerd op drie pijlers. Energiemanagement, energie-infrastructuur en openbare verlichting. Voor alle drie bieden we dienstverlening ten behoeve van projecten en onderhoud en beheer. Het begint natuurlijk altijd met een vraag van een klant. Die wil bijvoorbeeld verduurzamen, terugleveren of uitbreiden.” Van Rest vult aan: “Ondertussen is de markt ook volop in ontwikkeling, dat heeft impact op energievraagstukken bij de klanten. Denk aan technische innovaties of wet- en regelgeving. Soms moet je als bedrijf opeens in beweging komen. Ondanks al die strengere regels verliezen we nooit het ondernemerschap bij klanten uit het oog.”

Juva-holding

Maassluizer Tom van Rest (41 jaar) heeft de omvorming van puur netbeheer naar een commercieel bedrijf meegemaakt: “Ik werk nu 15 jaar binnen de organisatie en bij dit beeldbepalende kantoor in Poeldijk. Met de transitie naar een commerciële organisatie konden we flink pionieren. Groot voordeel van ons bedrijf is dat ik in verschillende functies heb kunnen werken. Als een klant met een vraag komt die ik niet kan beantwoorden, weet ik precies bij welke collega ik moet zijn. Extra leuk is het dat energie zo belangrijk is geworden. Elke dag staat er iets over in de krant en op feestjes denkt altijd iemand het wel beter te weten als het gaat over zonnepanelen, warmtepompen of energieopslag.” Naast Anexo kent Juva nog twee dochterondernemingen: Capturam en Westland Infra Netbeheer. “Je kunt de drie dochters mooi typeren. Moeder Juva heeft een ondernemende dochter, dat is Anexo. Een verstandige, wijze dochter dat is Westland Infra en een duurzame dochter, dat is Capturam.”

Familiebedrijf

Analoog aan de familieband tussen de verschillende bedrijven in de Juva-holding, voelt ook het bedrijf als een familiebedrijf. “Het zegt veel dat ik na mijn stage hier ben blijven werken,” zegt Van Heijningen, “de sfeer is informeel en open. Mijn voormalig stagebegeleider is nu mijn collega.”
De voormalig stagebegeleider is collega Van Rest: “Recentelijk hebben we binnen Anexo een flinke groei doorgemaakt, van 60 naar 80 collega’s. Maar met ruim 250 medewerkers in de hele holding, zijn we precies groot genoeg om elkaar bijna allemaal te kennen. Niemand is hier een nummer. Als mensen onderdeel willen uitmaken van deze goede sfeer: we zoeken altijd slimme koppen én handige handjes.”

Wereld beter maken

“Zonder zweverig te klinken: we kunnen tegenwoordig de wereld verbeteren én oog hebben voor ondernemerschap. De tijd dat duurzamer werken alleen maar geld kost, ligt achter ons. Je moet er met zijn allen een beetje in geloven én met alle expertises samenwerken, dan komen we een heel eind. Energie zal ook decentraler worden, een mix van verschillende bronnen.” zegt Van Rest. “We hebben een handige rapportagetool, ‘NAVI’ geheten. Hier kunnen klanten goed inzicht krijgen in hun energieverbruik. Maar we verwijzen niet alleen naar een digitaal hulpmiddel. Ik kreeg eens te horen: “Jullie nemen echt de telefoon op!”. Alsof dat heel bijzonder is! We werken echt persoonlijk en zo goed als we onderling samenwerken, doen we ook met onze klanten. Vragen? We komen langs, nemen de telefoon op en online is veel mogelijk. Maar ook op kantoor blijven klanten gewoon van harte welkom!” zegt Van Heijningen.