Artisan Wines: ‘Welke wijn past  bij jóúw verhaal?

Over de smaak van een relatiegeschenk valt wel degelijk te twisten.
Dat bewijzen Pieter Dirk Roeleveld en Daniël Ros van Artisan Wines. Beide Westlandse wijnimporteurs ontzorgen MKB’ers die hun waardevolle relaties willen verrassen met een wijn­geschenk dat wél perfect bij hen past. 

De passie voor het vak spat ervanaf bij Roeleveld (37) en Ros (47). Woorden als ambachtelijkheid, authenticiteit, natuur en duurzaamheid zijn regelmatig te horen uit de mond van de beide wijnkenners.
 ‘Onze bedrijfsnaam is niet voor niets Artisan’, zegt Roeleveld in het kantoor van de in ’s-Gravenzande gevestigde onderneming. ‘Artisan is Frans voor ambachtelijk. Een vakterm die ons zeer aanspreekt. Een woord ook dat in de huidige wijnmarkt helaas aan enige inflatie onderhevig is. Commerciële belangen en onwetendheid spelen daar een rol in, bij zowel de handel als de afnemer. Daar hoeven ondernemers bij ons niet bang voor te zijn. Alles wat wij inkopen bij wijnhuizen in met name Frankrijk, Duitsland en Italië is gekozen op basis van die authenticiteit, kwaliteit en eerlijkheid. Mede daarom leveren wij onze wijnen aan de betere horeca, waaronder ook sterrenzaken. We kennen iedere wijnboer én zijn achtergrond persoonlijk. We kennen dus zijn persoonlijke en bedrijfsmatige verhaal.’ 

Verhaal

En laat dát verhaal nu juist het vertrekpunt zijn als MKB’ers bij Artisan Wines langskomen voor een goed advies voor een passend relatiegeschenk. Ros: ‘Wij zien niet zelden dat wijn de sluitpost vormt in het relatiegeschenk. Er is niet goed over nagedacht, past niet bij de identiteit van het bedrijf. Dat is zonde, want we leven in een tijd waarin het plaatje helemaal moet kloppen. Als je als bedrijf beweert dat duurzaamheid of kwaliteit kernwaarden binnen de organisatie zijn, dan moet je dat ook terugzien in je relatiegeschenk. Bedrijven die die zekerheid willen hebben, zijn bij ons aan het juiste adres. We gaan in gesprek met de klant, vragen hem wat de identiteit van zijn onderneming is en zoeken daar een passend verhaal van een wijnhuis bij, eventueel aangevuld met ambachtelijke producten als kaas, paté, pasta of olijfolie. Het kan dan ook nog eens verpakt worden met eigen logo, zodat ook aan de branding van de eigen onderneming wordt gedacht en gewerkt.’

Duurzame relatie

Pas als je als bedrijf écht investeert in die oprechte aandacht voor je klant bouw je aan een – daar is het woord weer – duurzame relatie. Roeleveld: ‘Onze producten zijn duurzaam, met respect voor de natuur gefabriceerd. Diezelfde ambitie hebben we als het gaat om het opbouwen van ons klantenportfolio.
Het is heus niet zo moeilijk om één keer te mogen leveren, maar veel liever hebben we relaties die ons jaarlijks weten te vinden als het gaat om een maatwerk advies over een goede wijn die gebruikt gaat worden als relatiegeschenk. Dat is veel belangrijker. Zo werken onze wijnboeren ook. Niet snel en resultaatgericht, maar met vakmanschap, passie en geduld.’

Uitnodiging

‘Je zal zien: als je de natuur haar gang laat gaan, levert dat ook nog eens een veel smaakvoller biologisch of biodynamisch natuurproduct op’, besluit Ros. ‘We nodigen bedrijven die richting kerst of voor een ander moment een passend relatiegeschenk in de vorm van een wijn of wijnpakket zoeken, van harte uit om eens langs te komen in ‘s-Gravenzande. Voor het echte verhaal achter de wijn en wijnmaker in relatie tot uw eigen onderneming.’

artisanwines.nl