Aandacht en zorg voor de natuur en het milieu zit bij Weverling Groenproviders in het DNA. In 2013 behaalde het bedrijf als een van de eerste groenaanbieders niveau 3 op de CO2 Prestatieladder en in 2021 bereikte Weverling het hoogste treetje van die
ladder, niveau 5. Financieel manager André Bakker: “Om onze CO2-uitstoot nog verder te verlagen, focussen we ons nu op elektrificatie van het wagenpark en kiezen we steeds vaker voor elektrisch gereedschap en machines.”
André vertelt dat ze bij de overstap naar elektrisch vervoer beslist niet over één nacht ijs zijn gegaan. “We hebben eerst zorgvuldig uitgezocht wat de behoeftes van het bedrijf waren. De volgende stap was het inventariseren van de wensen van de berijders. Collega’s maakten zich bijvoorbeeld zorgen over de actieradius van een elektrische auto, vroegen zich af waar ze de auto konden opladen en waren bang dat ze geen aanhanger meer konden trekken.” “Koudwatervrees”, noemt algemeen directeur Menno Weverling dat. “En soms heb je een beetje creativiteit nodig. Door je bedrijfsprocessen net even anders in te richten, is die actieradius ineens geen probleem meer. Het is vaak een kwestie van ‘omdenken’: niet denken in problemen, maar in mogelijkheden.”
Emissievrije binnensteden
Jelle Hamer, Accountmanager Grootzakelijk bij de Rabobank, laat weten dat de Rabobank ondernemers kan helpen bij het elektrificeren van mobiliteit. “Ik raad ondernemers aan om in een zo’n vroeg mogelijk stadium het gesprek met ons aan te gaan. Elektrificatie zal de komende jaren steeds belangrijker worden. Zo mag je vanaf 2025 in meer dan 40 steden alleen nog met een emissievrije bestelbus de binnenstad in. De aanschaf van een elektrisch vervoermiddel lijkt dan een logische start, maar is juist het sluitstuk. Het is goed om eerst in kaart te brengen waarvoor je het bedrijfsmiddel gaat gebruiken, wie het gaat gebruiken, hoe je het kunt opladen en wat de werkelijke kosten zijn.” Jelle benadrukt dat het bij dat kostenplaatje om de TCO, de Total Cost of Ownership gaat. Naast de aanschafkosten zijn dat ook kosten voor onderhoud en afschrijving. Rabobank biedt diverse interessante financieringsoplossingen.
Zo kan een ondernemer wellicht door middel van groencertificaten in aanmerking komen voor een groenfinanciering. En anders dan een leasemaatschappij kan de bank via Rabo Lease een breder e-mobiliteitspakket aanbieden. “Dus niet alleen financiering van de voertuigen of het materieel zelf, maar ook de laadinfrastructuur, de zonnepanelen en de energieopslag.”
Zonnepanelen
Met die laadinfrastructuur zit het bij Weverling wel goed. Het hoofdkantoor in Monster is voorzien van 80 zonnepanelen en ook de vestigingen Rotterdam en Leidschendam hebben zonnepanelen. Daarmee heeft het bedrijf voldoende capaciteit om alle elektrische auto’s op te laden. Dat elektrische wagenpark telt inmiddels vier personenauto’s, vijf bedrijfswagens, een heftruck en een zitmaaier. Op het verlanglijstje staat nog een elektrische vrachtwagen en een elektrische shovel. André: “We hebben in totaal 70 auto’s. Jaarlijks vervangen we er een stuk of zes en daar komt nu altijd een elektrische voor in de plaats, tenzij dat qua laad- of trekvermogen geen optie is. Gelukkig staan de ontwikkelingen aan de aanbodzijde niet stil en dus gaat onze elektrificatie-slag nog wel even door.”