Nieuwsblad Westland: Een nieuwe look voor een vertrouwd geluid

De trouwe lezer van Het Hele Westland zag in de laatste week van oktober ineens een andere krant op de deurmat liggen: Nieuwsblad Westland. Rick de Vroom, directeur van uitgever West Media, stelt zijn lezers echter meteen gerust:
“Het jasje is veranderd, maar de inhoud is vertrouwd. We zijn en blijven dé huis-aan-huiskrant van het Westland. Met de nieuwe huisstijl leggen we wel een duidelijkere link met ons online platform: Rodi.nl. Want wij zijn ervan overtuigd dat crossmedia de toekomst is.” 

Rick de Vroom weet nog wat de reacties waren toen hij tien jaar geleden bij West Media begon als media-adviseur. De hoogtijdagen van huis-aan-huisbladen lagen volgens velen achter ons en over tien jaar zou er geen één meer bestaan. “Wij hebben die handschoen opgepakt en kijk eens waar we nu staan.
We zijn in die periode twee keer zo groot geworden in oplage, omzet en aantal medewerkers. In heel Zuid-Holland brengen wij nu veertien goed gelezen huis-aan-huiskranten uit.”

Online platform
De oplettende lezer signaleert op de vernieuwde krant ook dat het logo van uitgeverij West Media heeft plaats­gemaakt voor dat van Rodi West Media. De Vroom vertelt dat West Media al drie jaar onderdeel uitmaakt van de Rodi Groep. Met de nieuwe huisstijl krijgt dat een duidelijker gezicht. De uitgever vindt het belangrijk om lezers niet alleen via de krant van nieuws te voorzien, maar wil ook online zichtbaar zijn. “We brengen al twee jaar dagelijks lokaal nieuws op Rodi.nl. Dat hebben we destijds niet van de daken geschreeuwd, omdat we die tak van sport eerst goed in de vingers wilden krijgen. We willen online namelijk absoluut dezelfde kwaliteit bieden als lezers offline van ons gewend zijn.”

Crossmediaal adverteren
Wie nu een bezoekje aan Rodi.nl/westland brengt, vindt daar een professionele, overzichtelijke en actuele nieuwssite.
“Dat laatste heeft alles te maken met het feit dat we zijn afgestapt van de ‘paper-first-gedachte’. Vroeger wilden we eerst een artikel in de krant en daarna pas online plaatsen. Nu zien we offline en online als twee verschillende maar gelijkwaardige kanalen, die elkaar niet beconcurreren, maar juist versterken.”
Voor adverteerders liggen er volop kansen in de combinatie van de twee mediakanalen. Dat geldt ook voor commerciële uitingen. De Vroom is ervan overtuigd dat crossmediaal adverteren de toekomst is. 

“De consument ziet vandaag een advertentie in de krant en morgen komt hij of zij een banner van hetzelfde bedrijf tegen op de nieuwssite. Zo kunnen die boodschappen elkaar versterken en dat is precies wat je als adverteerder wil.”

Media-adviseur als sparringpartner
Adverteerders die het lastig vinden om te bepalen wat een goede strategie is, kunnen terecht bij een van de media-adviseurs van Rodi West Media.“En dat gaat verder dan een gesprek over hoeveel millimeter de advertentie moet worden”, benadrukt De Vroom. “Wanneer een ondernemer daar behoefte aan heeft, nemen we ‘m echt bij de hand en kijken we wat er mogelijk en haalbaar is. We hebben in elke kern een adviseur die goed weet wat er lokaal speelt en daarmee heb je als ondernemer dus een prima sparringpartner. We verzinnen bovendien steeds weer nieuwe dingen voor klanten, zoals onze woonbijlagen en vacaturekranten. En de media-adviseur bespreekt nadrukkelijk ook hoe je je bedrijf of organisatie online zichtbaar kunt maken op onze nieuwssite.”

Verhuizing
Terugkijkend op de afgelopen jaren constateert Rick de Vroom dat de uitgeverij flink in beweging is geweest. Het bedrijf nam verschillende titels over, sloot zich aan bij de Rodi Groep, werd online actiever en zichtbaarder en ontwierp een nieuwe jas voor Het Hele Westland en haar dertien andere titels. “En dan hebben we het nog niet eens over de verhuizing gehad”, lacht hij. “Ook zo’n belangrijke en mooie stap. Het duurzame kantoorgebouw Paulina op Honderdland is voor ons een hele fijne plek. We zitten hier nu vijf maanden en het bevalt uitstekend. Een prima locatie om verder te bouwen aan de toekomst van onze huis-aan-huisbladen: offline én online.”

rodiwestmedia.nl