Nieuwe voorzitter De Tuinen Annemiek van der Scheer: ‘Ik wil mij inzetten voor een bruisend Naaldwijk’

Het moet gezegd: veel Westlandser dan Annemiek van der Scheer vind je ze niet: geboren in ’s-Gravenzande, naar school gegaan in De Lier, haar vader tuinde in Maasdijk en ze is (nu nog) woonachtig in Naaldwijk: de wortels van Annemiek liggen stevig in de Westlandse grond.

“Westland is mijn hometown”, lacht ze. “Heb vroeger zelf tomaten geplukt. Toch vond ik 26 jaar geleden mijn roeping niet in de kas, maar in de kleding, bij winkelketen Shoeby en bij Shoeby Kids in het bijzonder. Ik wist meteen: de kinderafdeling is het voor mij! De energie, de vrolijkheid. Het voelde meteen goed.”

Geen twijfel
Rond 2000 werd ze bedrijfsleider in de nieuwe vestiging van Shoeby in De Tuinen, later franchisecoach met 23 winkels onder haar hoede. “Leuk, maar ook intensief. Altijd onderweg, en je wordt het meest gebeld als er iets mis is.” In 2006 deed zich de kans voor om zelf franchisenemer te worden in Naaldwijk. Nota bene in de winkel waarin ze dus jaren daarvoor al actief was geweest. “Ik twijfelde geen moment. Ik wilde ondernemen, maar wel dicht bij huis en in samenwerking met Shoeby. Nu zijn we 19 jaar verder. Ik vind alles leuk: etaleren, klanten adviseren, maar ook omzetcijfers analyseren. Er is wel veel veranderd. Er was toen nog geen webshop. Toen online shoppen doorbrak vond ik dat eerst lastig. Klanten kochten online via de webshop van ons hoofdkantoor. Dat ging ten koste van mijn eigen omzet. Nu heb ik het omarmd. Mensen moeten 24/7 kunnen shoppen, maar dan wel graag bij Shoeby. Klanten halen hun bestelling bij ons op en daar kan ik commercieel iets mee doen.”

Voorzitter De Tuinen
Naast retailondernemer én lid van MKB Westland, is Annemiek sinds begin dit jaar voorzitter van Ondernemersvereniging De Tuinen. Ze volgde haar voorganger Rob Luijendijk op, na twee jaar als diens rechterhand te hebben gefunctioneerd. Annemiek focust op samenwerking en verbinding, bijvoorbeeld met Naaldwijk Winkelrijk (en BIZ Naaldwijk). ‘We willen één Naaldwijk uitstralen. Geen eilandjes, maar sámen de regiofunctie vervullen die we hebben.’

Stappen
Onder haar voorzitterschap zijn al diverse concrete stappen gezet. De lange gevel in de centrale hal van De Tuinen kreeg een facelift. ‘Bij de start van het seizoen in april is met alle winkels een modeshow georganiseerd, gevolgd door een succesvolle ‘Vroege Vogel Actie’ op zaterdagochtend. Ik hou ervan als er reuring is. Activiteit trekt mensen aan.’

Naïef positief
Leegstand is een terugkerend gespreksonderwerp, maar Annemiek blijft optimistisch: “Er wordt hard gewerkt om een horecaondernemer aan te trekken. Van Haren betrekt in juni het oude Blokker-pand. De komst van Van Haren én Bijou Brigitte geeft het winkelcentrum nieuwe energie.” En Jumbo Foodmarkt Koornneef? “Een schot in de roos! De loop is veel sterker geworden. Mensen parkeren bij ons of bij de Jumbo en maken een ‘achtje’ door het centrum van Naaldwijk, inclusief De Tuinen. Perfect. Ik noem mezelf naïef positief. Ik zie liever wat er wél is en wat we wél kunnen doen. Daar krijg ik energie van.”

detuinennaaldwijk.nl