In de Naaldwijkse Herenstraat is de winkel van Rob Vollebregt een toonbeeld van stijl en klasse. Ruim 100 jaar geleden begon Leen Vollebregt de kledingwinkel, die later werd overgenomen door diens zoon Leo Vollebregt en nu wordt gerund door de derde generatie; Rob en Yvonne Vollebregt.
Opgegroeid in de winkel
Het had wellicht niet veel gescheeld of Rob Vollebregt had brood verkocht; de familie was al vijf generaties actief als bakker, maar opa maakte vanwege een meelallergie de overstap naar textiel. Dat het een mannenmodezaak zou worden, was al direct duidelijk. Immers diens zussen hadden samen een damesmodezaak. Tot op de dag van vandaag is de kwaliteitswinkel gespecialiseerd in mannenmode. Rob Vollebregt (60 jaar) groeide op in de winkel: “In de beginjaren hebben we erboven gewoond, maar op zeker moment zijn we verhuisd. Ik weet nog dat we buiten de openingstijden heerlijk verstoppertje konden spelen. Maar overdag mochten we niet te hard springen, anders gaf dat geluidsoverlast. Ik ben dus letterlijk opgegroeid tussen de kledingrekken.”
Eerste stappen
De eerste stappen deed de kleine Rob al in het vak toen hij zeven jaar oud was. Hij gaf de etaleur de spelden aan en ontwikkelde een passie voor de creativiteit: “Ik denk dat ik toen al werd gegrepen, ik heb erna altijd veel getekend en nog steeds doen we de marketing en PR volledig in eigen beheer. Na de HAVO heb ik een ondernemersopleiding gevolgd waarbij ik de papieren heb gehaald die relevant zijn in dit boeiende werkveld. Vakken als textielkennis en warenkennis maakten een groot onderdeel uit van deze opleiding.
Bewust heb ik erna bij andere bedrijven gewerkt; bij chique modezaken en ook bij HIJ mannenmode, hier leerde ik veel over het runnen van een organisatie. Na zes jaar was ik klaar voor de volgende stap.”
Overname 1989
Precies 70 jaar na oprichting kregen Rob en Yvonne Vollebregt de sleutel in handen van de winkel op Herenstraat 49. “Helaas heeft mijn vader mijn ondernemersdroom niet van dichtbij meegemaakt. Zes weken
na ons trouwen overleed hij plots, op pas 66-jarige leeftijd. Ik stond er alleen voor, maar achteraf is dat de beste leerschool geweest. Je ervaart het dan allemaal zelf en zet de schouders eronder. Soms wordt er gedacht dat mensen bij bedrijfsopvolging binnen een familiebedrijf in een gespreid bedje vallen, maar je krijgt zo’n bedrijf niet cadeau. De druk om te presteren is wellicht nog hoger, we waren zeven dagen per week aan het werk om onszelf waar te maken. Gelukkig heeft het geloond.” zegt Vollebregt.
Mooiere merken
Na negen jaar werd er verhuisd, maar wel binnen dezelfde straat; Herenstraat 49 werd verlaten en op Herenstraat 33 werd een nieuwe winkel betrokken: “In vierkante meters werd het iets kleiner, maar de nieuwe winkel was veel efficiënter en er werd besloten geen kindermode meer te verkopen. Kortom: een nieuwe stap in onze onderneming.” zegt Vollebregt.
“We hebben toen ook een selectie gemaakt in de mooiere merken, dat wil zeggen dat we kleding verkopen van middenprijsklasse tot het hogere segment. Iedereen die casual kleding of maatpakken belangrijk vindt of een betrekking heeft waarbij kleding ertoe doet, is een klant. De klant zegt wat hij wenst en wij geven een advies en ontzorgen hem volledig. We hebben 7000 klanten uit Westland en omgeving in het bestand staan.”
Italiaanse stijl
De passie voor Italië en Italiaanse mode liggen in de winkel aan de oppervlakte. “Jaarlijks ga ik met mijn vrouw twee keer per jaar naar Florence voor de Pitti Uomo, dé beurs voor mannenmode. Veel van de merken die we aanbieden zijn van Italiaanse origine; LBM, Tagliatore, Aero Nautica, Blue Industry, Peuterey, Gran Sasso, Jacob Cohën etcetera. Vaak is het kleding van traditionele kleermakersbedrijven, niet zelden óók familiebedrijven. Bijvoorbeeld Jacob Cohën is een hogere prijsklasse, maar dan heb je echt iets bijzonders. Het is handgemaakt en van het allerhoogste afwerkingsniveau waardoor het als gegoten zit. De liefde voor Italië zit diep; onze beide kinderen hebben namen die verwijzen naar het Zuid-Europese land. Onze dochter heet Siseley, een subtiele verwijzing naar het prachtige eiland en onze zoon luistert naar de Italiaanse naam Lorenzo.”
Uniek bedrijf
“Rob Vollebregt mannenmode is een uniek bedrijf,” betoogt de huidig naamgever, “het is een bedrijf dat lang bestaat, een hoog serviceniveau biedt én een uitstekend assortiment verkoopt. We zijn hier altijd met ons vak bezig en laten weinig aan het toeval over. Misschien heb ik wel een beetje een neiging tot perfectie, haha….” Tenslotte prijst een trotse eigenaar zijn collega’s: “Zonder mijn rechterhand Yvonne zou ik nergens zijn, maar ook het team verdient een groot compliment. Ik kan nog zo mijn best doen, het team geeft de doorslag!”