Voor Uitgeverij West Media waren 2020 en 2021 jaren van uitersten. Periodes van tegenslag en verdriet werden afgewisseld met positieve ontwikkelingen. Ook nu nog bevindt de in Naaldwijk gevestigde onderneming zich in een transitiefase, die West Media volgens commercieel directeur Rick de Vroom futureproof móét en gáát maken.
Vraag een willekeurige MKB-ondernemer in Westland naar West Media en de kans is groot dat het antwoord is: “West Media? Is dat niet die uitgever van Het Hele Westland?” Het antwoord klopt uiteraard, maar het is wel een veel te beperkte weergave van de werkelijkheid. ‘In onze bedrijfsnaam zit het woord uitgeverij, maar ik gebruik tegenwoordig steeds vaker de term mediabedrijf’, zegt Rick de Vroom (31), sinds 2013 verbonden aan West Media. ‘We zijn inmiddels zoveel méér dan een uitgever van huis-aan-huiskranten, waarvan we er inmiddels 18 in onze regio (zie ook kadertje) in beheer hebben. We noemen onze verkopers daarom media-adviseurs. We zijn er voor het begeleiden van ondernemers in hun algehele communicatie. Natuurlijk voor advertenties en advertorials, maar ook voor drukwerk, het ontwerpen van logo’s, flyers, banners, het uitgeven van eigen kranten en magazines. De volgende stap is gericht op het uitbreiden van onze onlineactiviteiten, zodat we crossmediaal communicatie aan kunnen gaan bieden. Kortom: we ontwikkelen ons van een print uitgeverij naar een fullservice mediabedrijf, wat bijdraagt aan onze ambitie om West Media futureproof te maken. Ik ben er zeker van dat dit ons gaat lukken, gezien de vraag vanuit de markt en kwaliteiten die wij hiervoor in huis hebben.’
Orkaan
De Vroom, sinds anderhalf jaar actief als commercieel directeur bij West Media, moet de afgelopen twee jaar soms het idee hebben gehad dat hij zich in een orkaan bevond. Soms in de storm zelf, soms in het oog, waar het dan wel weer rustig was. ‘In een mediabedrijf is het natuurlijk vrijwel altijd hectisch, maar door corona en het overlijden van Ardi (Voskamp, de vorige commercieel directeur, FL) kwam er veel tegelijk op ons af. Tegelijkertijd waren er zeker ook positieve ontwikkelingen. Zo maakten we in maart de overstap naar tabloidformaat en slaagden we erin om die andere krant in Westland, Groot Westland, over te nemen. Na Groot Westland volgden recent nog een zestal titels in Schiedam, Vlaardingen, Rijswijk en Den Haag, die we overnamen. Waarom? Simpel: dergelijke uitgaven komen bij een lokale uitgever beter tot hun recht. We zijn uiteindelijk het bindmiddel van de lokale samenleving. Onze doelgroepen zijn de lezers in al die gemeenten en onze werkwijze zorgt daarbij voor grote leesdichtheid en hoge waarderingscijfers, wat natuurlijk weer heel belangrijk is voor onze zakelijke relaties. Waaronder ook zeker de MKB-ondernemers in Westland, die ik graag uit wil nodigen om ons nóg beter te leren kennen in 2022.’
uitgeverijwestmedia.nl