NON:  ʻBezoekers moeten het gevoel ervaren van een minivakantieʼ

Pas drie jaar geleden is ‘NON’ ontstaan. Aan de gezellige Lierse Hoofdstraat startte Manon van der Ende een Pop Up-koffiebar tegenover de Domkerk. “Het contract was voor een jaar, dus compagnon Hella Elgershuizen en ik gaven onszelf een jaar de kans om er een succes van te maken!” zegt de goedlachse horecadame. Dat succes lijkt gerealiseerd te zijn; de koffiebar heeft een permanent karakter gekregen en er is een bloeiende catering- en eventservice.

Kantoorbaan

Manon van der Ende is geboren en getogen Lierse, na de middelbare school studeert ze Small Business & Retail Management en een kantoorbaan lijkt de ‘logische’ volgende stap te zijn; “Ik ging werken bij een eventstylingbureau waar ik het op zich erg leuk had. Toch knaagde er iets en ik miste het contact met de gasten. Dat wilde ik weer dagelijks hebben!” Van der Ende besloot zich als freelancer te verhuren op feestjes en gaf onder andere workshops latte art. Geregeld werd er samengewerkt met Hella en zo ontstond het idee om samen de sprong in het diepe te wagen.

Klein beginnen

“We begonnen in 2016 met zijn tweetjes; Hella is het brein achter de creatieve keuken, ik ben veelal op de achtergrond bezig; administratie, financiën, personeel etc.” Van twee eigenaren die dagelijks actief waren in de zaak, is er nu gegroeid naar 30 medewerkers in totaal. 14 Personen zijn in voltijd dienst. De NON-academy verzorgt de interne opleiding voor medewerkers.

Hoewel woonachtig in Delft, is Van der Ende verknocht aan het dorp De Lier; “Grofweg al mijn vrienden, familie en schoonfamilie wonen hier. Het voelt hier als thuiskomen. In 2018 toen we uit ons jasje groeiden hebben we ook elders in Westland gekeken naar een goede locatie voor NON.  Een iets groter dorp als ’s-Gravenzande of Naaldwijk is eigenlijk ‘logischer’ bij het type horecazaak dat wij hebben. Voor de event/catering is een locatie die goed bereikbaar is voor laden & lossen weer essentieel. Het huidige pand kwam op ons pad en we hebben besloten te blijven in De Lier. Dat bleek de beste keuze te zijn die we hebben kunnen maken.”

Groter groeien

De ambities zijn groot, maar niet alleen in cijfers. Dat is een onderdeel, de bedrijfsvisie is meer dan alleen groeien in omzet. Van der Ende: “Tot nu toe hebben we alles uit eigen kracht kunnen realiseren, een accountmanager van de bank heb ik bijvoorbeeld nog nooit gezien… In 2019 zijn we qua omzet 70% gegroeid ten opzichte van 2018. Dat is natuurlijk prachtig, maar waar we nog blijer mee zijn: de tevredenheid bij gasten en opdrachtgevers is daarbij ook nog eens gegroeid. Daar zijn we het meeste trots op. Dat maakt ons ook uniek; we leveren maatwerk, hebben persoonlijk contact en blijven positief. Als mensen bij ons geweest zijn, moeten ze het gevoel hebben ervaren van een minivakantie.”

Catering

De naam NON Pop Up is tegenwoordig uit elkaar te halen; NON is nog steeds de gezellige koffiebar in De Lier; Pop Up zijn de opdrachten op locatie. “Niet iedereen verwacht het, maar de catering en events zijn toch echt ruim twee derde van ons bedrijf. Na een jaar in ons nieuwe pand is het eigenlijk alweer puzzelen met de ruimte, met name in de keuken/productieruimte, want we maken alles op één locatie. Ook verzorgen we bijvoorbeeld de bedrijfscatering bij Best Fresh Group in Poeldijk deels vanuit De Lier. Een geweldige uitdaging om ‘foodielicious’ (ons eigen gebrouwen woord voor gezond, lekker & mooi) eten te maken voor zo veel mensen.”   

Bedankt voor het vertrouwen

De winst én überhaupt finalistenrol van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs kwam voor Van der Ende als een complete verrassing: “Dit had ik niet durven dromen! Het is iets wat je kent, maar voor je gevoel nog ‘ver van je bed’. In drie jaar tijd hebben we dit mooie, gezonde bedrijf uit de grond gestampt… Soms sta je daar niet bij stil. Het is fantastisch dat we zo worden gewaardeerd. Ons doel is dat zowel de collega’s als de opdrachtgevers met een blijer gevoel vertrekken dan ze binnenkomen. Met de andere genomineerden waren wij niet te vergelijken, ook zij hebben prachtige bedrijven in hun eigen branches waar ze enorm trots op kunnen zijn. Bedankt voor het vertrouwen in ons! Op naar nog onwijs veel moois! Wij hebben er zin in!”