Nieuw bestuurslid MKB Westland Patrick Jordens: “Digitalisering biedt mkb’er prachtige kansen”

Of Patrick Jordens ervoor voelde om bestuurslid te worden van MKB Westland. “Prima”, was zijn antwoord, “maar dan ga ik ook echt aan de slag met belangenbehartiging. Ik ben geen vergadertijger; ik wil als bestuurder actief zijn en mij druk maken over de issues die bij onze achterban spelen. In mijn geval betekent dit dat ik me ga inzetten voor digitalisering en innovatie. Het is mijn ambitie om aan de Westlandse mkb’er te laten zien dat je wel mee móet in de digitaliseringsslag en vooral welke nieuwe kansen dat biedt.” 

Patrick Jordens (1969) maakt sinds juni 2022 deel uit van het bestuur van MKB Westland en heeft digitalisering, ICT en cyberveiligheid in zijn portefeuille.
Dat aandachtveld is niet bij toeval gekozen: de in Monster wonende ondernemer is een ware specialist op dat terrein. Patrick is oprichter van de DMCC Group, compliance specialist in privacy en klantcontact. Daar deed hij in 2018 een stap terug en sinds 2021 is hij actief bij een van de onderdelen van DMCC Group, The Trusted Third Party (TT3P). “Wat wij doen?  Wij helpen bedrijven op het gebied van cyberveiligheid en informatiebeveiliging. Door inzichtelijk te maken waar de kwetsbaarheden zitten, kan een ondernemer gericht werken aan het verbeteren en optimaliseren van digitale veiligheid van zijn bedrijf. We werken voor landelijke organisaties als de VPRO, SOS Kinderdorpen en Vattenfall, maar ik wil graag ook lokale impact maken.”  

Nadenken over privacy en security

Het behoeft geen betoog dat Patrick het belangrijk vindt dat ondernemers hun ogen en oren open houden voor digitale dreigingen. Hij tekent daar wel bij aan dat hij mensen niet onnodig bang wil maken. “Ik hou ook niet zo van de term cybercrime en praat liever over informatiebeveiliging. Natuurlijk kunnen we niet ontkennen dat het een reële dreiging is en dat je daarvan bewust moet zijn. Maar het dossier digitalisering moet beginnen met enthousiasmeren en ondernemers vertellen wat voor moois er allemaal mogelijk is met data. En ja, om successen te boeken met digitalisering is het ook nodig om na te denken over privacy en security. Toch mag dat wat mij betreft niet het vertrekpunt zijn.” Patrick vertelt dat hij nogal eens van ondernemers hoort dat zij de beveiliging prima geregeld hebben via hun IT-leverancier. Vaak een misverstand,
weet hij. “Een IT-bedrijf focust op de techniek, zoals bijvoorbeeld antivirussoftware. Maar daarmee ben je er niet. Het gaat ook om bewustwording: er bijvoorbeeld voor zorgen dat medewerkers niet op verkeerde links klikken en zorgvuldig omgaan met persoonsgegevens. Je moet simpelweg een plan maken voor je eigen bedrijf en zelf de regie voeren. Het Westland heeft hele goede ICT-bedrijven, maar dat doet je leverancier niet voor je.”

Niet ingewikkeld of duur

Terug naar de kansen en mogelijkheden die digitalisering biedt. Met zichtbaar enthousiasme vertelt het nieuwe MKB-bestuurslid hoe interessant het gebruik van data is. “Met data kun je processen optimaliseren en meer winst maken, kortom meer geld verdienen. En echt, iedere ondernemer heeft data en de hoeveelheid die je ter beschikking hebt,
is de laatste jaren exponentieel gestegen. Ik beschrijf data als wetenschappen die je hebt opgedaan in het verleden.
Die kennis kun je voor je laten werken.
En dat hoeft niet ingewikkeld of duur te zijn. Kijk bijvoorbeeld gewoon eens naar je websitebezoek: waar kijken mensen naar en hoe kun je de conversie verhogen? Begin klein en de kans is groot dat je al snel resultaten boekt en meer wilt!”