Liever een goede buur dan een verre vriend; waar vorig jaar al kennis werd gemaakt met de buren van MKB Rotterdam, heeft het bestuur van MKB Westland dit keer een andere MKB-afdeling bij de buren bezocht. Op een zomerse julidag toog een delegatie van bestuursleden en medewerkers naar het MKB-kantoor in het midden van het Haagse centrum.
In het gesprek werd duidelijk dat MKB Den Haag in de jaren een transformatie heeft doorgemaakt; tot enkele jaren geleden was het vooral een borrel- en netwerkclub. Deze sterke punten zijn behouden, maar er is voor gekozen vooral een lobby-organisatie te zijn voor de betrokken leden.
Voorzitter Shirley Schelkers is tevreden over het bezoek: “Het is altijd goed om elders je licht op te doen. Van elkaar kun je zo veel leren. Zo is het betrekken van de kunstsector een mooi idee; dit zijn immers ook bedrijven die vaak een prachtige ruimte ter beschikking hebben. In Westland voeren wij gesprekken met De Naald om te kijken wat er mogelijk is qua samenwerking.”
Ook op vele andere onderwerpen zijn de beide besturen in overleg gegaan; de band van de MKB-afdelingen in het land ten opzichte van MKB-Nederland, de manier van ledenwerving, de keuze in kernthema’s, het buddysysteem en de lobby richting lokale politiek kwamen aan bod.
“Het was een erg goed bezoek aan onze buren!” zegt Schelkers met enthousiasme. “De contacten met enkele bestuursleden bestonden al, ik pleeg ook wel eens overleg met mijn Haagse collega Kim Schofaerts. Toch hebben we nu in brede zin een paar stappen kunnen zetten; zo zijn Westlandse ondernemers welkom bij een jaarlijks symposium waar bedrijven kennis kunnen maken met HBO-studenten Facility Management. Ook hebben we besloten de evenementenkalender goed op elkaar af te stemmen en wellicht komt daar in de toekomst nog eens een gezamenlijk evenement uit voort. Beide besturen hebben hun blik verbreed en een tegenbezoek in Westland staat al op de planning. Eerdaags komt MKB Den Haag langs voor een kijkje in Westland; een rondleiding op het World Horti Center, een bedrijfsbezoek aan een transportbedrijf en een aantal korte presentaties van Westlandse bedrijven zijn de inhoudelijke componenten. Elkaar in een ongedwongen setting leren kennen is een tweede doel.”