MKB Westland: Denktank digitalisering ‘Denktank gaat Westlandse mkb’er digitaal ‘streetwise’ maken’

Westlandse bedrijven meer bewust maken van de mogelijkheden van digitalisering. Met die opdracht gaat een uniek initiatief van MKB Westland van start: de Denktank Digitalisering. Uniek, omdat Westlandse specialisten uit verschillende vakgebieden met elkaar kennis delen en aanbieden aan de ondernemers in de regio. Via een nog te ontwikkelen ‘wizard’ moet die ondernemer straks eenvoudig kunnen zien waar nog een digitale inhaalslag kan worden gemaakt.

En, hoe beoordeelt Joeri Schnetz de digitale status van het Westland? ‘Heel gevarieerd’, zegt de voorzitter van de denktank en operationeel directeur van VTM Groep. ‘Je hebt in de glastuinbouw ondernemingen die qua technologie heel erg vooroplopen. En je hebt de winkelier in de straat die dingen al jarenlang op dezelfde manier doet en veel kansen laat liggen.’ Het zijn niet alleen die twee uitersten qua ondernemer die het project ambitieus maken. Want, zegt Joeri: ‘Het digitale speelveld is ook heel erg veelzijdig. Je mag niet verwachten dat een mkb’er dat allemaal overziet. Het is geen vak apart, het zijn wel tien verschillende vakken apart.’

Projectplan

MKB Westland herkent de aarzeling bij het mkb om zonder zwemvest in de digitale vijver te springen. Daarom is de Denktank Digitalisering met acht experts tot stand gekomen. Ieder brengt zijn of haar eigen vakgebied in. De stand van zaken: ‘We hebben een projectplan gemaakt om Westlandse ondernemers inzicht te geven in het digitale speelveld. Uiteindelijk willen we een platform op internet creëren met een wizard. Via een vragenlijst krijg je inzicht in de digitale thema’s die er zijn. Waar liggen voor ondernemers nog witte vlekken waarvan zij iets moeten vinden: wel of niet doen?  En waar sta je als ondernemer op een schaal van digitale volwassenheid?’

Bewust digitaliseren

Inspireren, informeren en activeren. Die drie woorden staan centraal in de aanpak. De denktank moet Westlandse mkb’ers inspireren wat er allemaal kan en wat collega-ondernemers al doen, onder meer met kennissessies. Wil die ondernemer zich laten informeren, dan is er de wizard. Stap drie, activeren, is contact opnemen met een van de – bij voorkeur – Westlandse aanbieders van digitale producten en diensten. Maar wel bewust, zegt Joeri. ‘Je kunt blindelings het mooiste speelgoed aanschaffen en allemaal externe opdrachten geven, want die leveranciers zien overal kansen. Het moet passen bij het doel dat je als ondernemer hebt en je situatie. Soms is een eenvoudige basis al voldoende. Je moet zelf de regie houden: wat gaan we wel digitaliseren, wat niet. Als je meteen alles wilt doen kan het ook averechts werken. Met hagel schieten werkt niet. En doe je iets niet, dan is het ook goed. Als het maar een weloverwogen beslissing is geweest.’

Randvoorwaarden invullen

Of het platform er uiteindelijk komt heeft ook te maken met een stukje subsidie van gemeente Westland. Aan de interesse van de doelgroep ligt het niet, verwacht Joeri: ‘Die mkb’er is megagoed in zijn vak. Maar die voelt ergens ook wel: als ik over vijf jaar nog steeds wil bestaan, zal ik een aantal randvoorwaarden goed moeten hebben ingevuld. Vindbaar zijn voor je klanten via digital marketing. Inzicht hebben in data. Misschien wel artificial intelligence inzetten. Of zorgen dat je niet gehackt wordt. Daar hoef jij als ondernemer niet zelf over na te denken, daar moet je partners voor zoeken die jou daarbij kunnen helpen.

Bestuurslid MKB Westland Patrick Jordens

Bij mijn aantreden als bestuurslid digitalisering heb ik het zittende bestuur aangegeven dat ik het dossier ‘digitalisering en digitale veiligheid’ graag samen met de leden van MKB Westland wilde aanpakken. Als kersvers bestuurslid heb ik aan het einde van de zomer van 2022 dat initiatief dan ook genomen. In december hield de Denktank haar eerste overleg. Ik ben echt blij en ook trots met de prestatie die deze groep mensen voor het Westlandse bedrijfsleven neerzet. Onder enthousiaste leiding van voorzitter Joeri Schnetz wordt gewerkt aan waardevolle plannen waar de Denktank in dit artikel zelf over vertelt.
Wat een digitaal talent heeft deze regio tot z’n beschikking!

Een rondje langs de digitale velden

Acht enthousiaste specialisten maken deel uit van de Denktank Digitalisering, voorgezeten door Joeri Schnetz van het Maasdijkse IT-bedrijf VTM Groep. Wie zijn het? Hoe digitaal is ondernemend Westland volgens hen? En wanneer ‘plukkie-al’ de vruchten van digitale producten en diensten als ondernemer?

Online marketing lijkt misschien wel een eenvoudige opstap richting digitalisering. Maar, zegt Rens de Jonge van Revisto (digitale marketing): ‘Ik moet mijn vakgebied vaak wel uitleggen. Online adverteren kennen de meesten wel, maar hoe het precies werkt? Het gaat langzaam, maar je ziet wel meer bedrijven online adverteren. Grootmachten als Facebook en Google zijn geldmachines. Je kunt er makkelijk heel veel geld instoppen, maar eruit halen is lastiger. Je moet niet te afhankelijk worden van die kanalen.’

Sven de Haas van Click Science is al jaren actief op hetzelfde terrein. ‘Waar ik nog weleens mee te maken heb: bedrijven kijken naar wat het kost, niet naar wat het oplevert. Ja, online marketing kost geld. Maar als je geld uitgeeft aan een campagne of een kanaal, wil je toch weten wat het oplevert? Die data is heel belangrijk. En er zijn ook quick wins bij het gebruik van data. Hoe wordt er naar jouw product of dienst gezocht op internet? Gebruikt de consument wel dezelfde terminologie als jij? Ook je websitestructuur kun je heel goed met data opbouwen.’

Online marketing is ook waar Maximizd in actief is, maar ‘onze dienstverlening is niet makkelijk te omschrijven’ zegt Jessy Greeve. ‘Wij helpen bedrijven in b-to-b en b-to-c om meer klanten binnen te halen, maar we zijn ook actief in recruitment marketing. Als wij bedrijven benaderen die nog geen ervaring hebben, dan merk je vaak dat ze vasthouden aan de traditionele aanpak. Veel bedrijven verschuilen zich achter onbekendheid om te digitaliseren. Maar gelukkig zijn er ook genoeg ondernemers die zeggen: nee, ik heb het nog nooit gedaan maar ik wil het wel proberen.’ 

LinkThings levert met Frank Broos en Jin Hoeksema zelfs twee deelnemers. Over de rode draad door het veelzijdige portfolio kan Frank kort zijn: ‘Data. Wij helpen bedrijven bij hun datavraagstukken, van het ontsluiten van data tot het verbinden. Werk je nu nog met allerlei excelbestanden? Dan helpen wij je richting een datagedreven organisatie, met processen en dashboards.’ Ondernemers zijn zich er wel bewust van, denkt hij. ‘Die ondernemer weet donders goed dat hij iets met digitalisering moet. En daar is data nog maar één component van. Maar hoe en wat er mogelijk is, dat is nog onbekend. Ik zeg altijd: begin maar gewoon met digitalisering. Je gaat tegen 85 dingen aanlopen waar je nu nog geen idee van hebt. Maar over drie maanden zeg je: o, werkt het zo?’

Dat digitalisering – in goed Westlands – niet ‘goud geld’ hoeft te kosten weet ook TenTwenty Solutions. Het bureau ontwikkelt software op maat. Heidi van Leeuwen: ‘Ik denk dat heel veel ondernemers nog standaardsoftware gebruiken, en daar uitpeuteren wat voor hen nodig is. Die accepteren het dat het op die manier voor hen werkt. Maar of het handig is om een heel duur pakket te kopen dat je maar weinig gebruikt? Met een vergelijkbare of lagere investering kun je precies krijgen wat je hebben wilt.’ Ook het integreren van allerlei software-oplossingen kan een ondernemer al veel meer inzicht geven dan hij of zij nu heeft. ‘Het is even een investering, maar het overzicht dat het oplevert is een quick win.’

Linda Terlouw is bijna-Westlandse, want sinds anderhalf jaar woonachtig in Hoek van Holland. (‘Maar ik heb ook klanten in het Westlandse bedrijfsleven.’) Met haar bureau Icris brengt Linda expertise mee op het gebied van data én kunstmatige intelligentie. ‘En daar is nog een wereld te winnen voor ondernemers. Kijk, de bakker om de hoek zal het niet direct interesseren. Je komt dit soort onderwerpen toch wat meer tegen bij de grotere bedrijven. De hightech-tuinbouwbedrijven in de regio bijvoorbeeld, die zijn er vaak al heel ver mee. Ook de bedrijven die minder geautomatiseerd zijn, kunnen met digitalisering iets bereiken. Als je nu nog met excelletjes aan het aanklooien bent, dan valt er al gauw heel veel te verbeteren.’

Met JR-IT is Richard Doorduin – net als VTM Groep – gespecialiseerd in een breed IT-spectrum. ‘We hebben in ons land een uitstekende digitale infrastructuur. Technologische ontwikkelingen bieden veel kansen, maar welke passen bij jouw onderneming is zeker een vraag die bij veel mkb’ers leeft. Enerzijds door onbekendheid, ook door de verandering in bedrijfsprocessen en bedrijfsculturen en door veiligheidsrisico’s. Belangrijk is dat je IT-infrastructuur op orde is. Dan kunnen andere digitale stromen daar naadloos op aansluiten.’