In dit overzicht houden we winkeliers en horecaondernemers op de hoogte over de situatie die voor hen geldt. Wil je meer weten over relevante regelingen kijk dan hier.
Belangrijke verbeteringen 1e en 2e kwartaal 2021
TVL:
– subsidiepercentage naar 85% bij elk omzetverlies vanaf 30%
– grens van 250 medewerkers en 50 mln. jaaromzet losgelaten, zodat ook grotere mkb-bedrijven in
aanmerking komen voor TVL
– maximale vergoeding van 90.000 naar 330.000 euro voor drie maanden
– minimale bedrag van 750 euro naar 1.500 euro, zodat ook kleine bedrijven beter worden geholpen
– drempel van 3.000 naar 2.000 euro
NOW – loonsteun:
– vergoedingspercentage loonkosten van 80 naar 85% in eerste en tweede kwartaal
Detailhandel:
– voorraadvergoeding van 5,6 naar 21% (met inbegrip met compensatie 4e kwartaal)
– TOZO: o.a. voorgenomen vermogenstoets per 1 april geschrapt
– R&D-pakket voor industrie met grote vraaguitval
– Garantiefonds voor evenementen
– Regeling voor steun eigen vermogen in de maak
– Diverse fiscale maatregelen (reiskosten, werkkosten, etc)
Alle maatregelen zijn te lezen in de brief van het kabinet over verruiming van het steunpakket.
Speciale regelingen voor retailondernemers:
Voorraad Gesloten Detailhandel (VGD)
Verplicht gesloten non-food detailhandelaars ontvangen één keer een opslag van minstens 2,8% van hun omzetverlies in oktober tot en met december 2020. We noemen deze subsidie de Voorraad Gesloten Detailhandel (VGD). Dit bedrag komt bovenop de TVL Q4 2020.
Hoe vraagt u de VGD aan: Als u de TVL aanvraagt, wordt de VGD-opslag er automatisch aan toegevoegd als u hiervoor in aanmerking komt. U ziet de opslag nog niet in uw aanvraagformulier. U ontvangt een extra betaling zodra de opslag in het systeem is ingeregeld.
Lopende aanvragen:Ondernemers die TVL Q4 2020 al hebben aangevraagd, hoeven niets te doen. We voegen de VGD-opslag automatisch toe en u ontvangt een extra betaling zodra de opslag in het systeem is ingeregeld.
Hierbij de link naar de originele informatie op de website van de Rijksoverheid: https://www.rvo.nl/subsidie-en-financieringswijzer/tvl/eenmalige-opslag-voorraad-gesloten-detailhandel-vgd
Is er ook een uitstel van betalingen bij Pensioenfonds Detailhandel?
Werkgevers die tijdelijk minder, of geen pensioenpremie kunnen betalen, komen in aanmerking voor uitstel van betaling. Deze werkgevers kunnen een betalingsregeling treffen met Pensioenfonds Detailhandel. Bijvoorbeeld door de premiebetaling met zestig dagen uit te stellen. Neem daarvoor contact op met de Corona-desk van Pensioenfonds Detailhandel, bereikbaar via betalen@pensioenfondsdetailhandel.nl of tussen 9:00 en 17:00 via telefoonnummer 088 – 11 68 381.
Of gebruik deze voorbeeldbrief van Inretail.
Mag mijn horecagelegenheid of coffeeshop open?
Horecagelegenheden en coffeeshops moeten hun deuren sluiten. Deze overheidsmaatregel geldt voorlopig nog tot 19 januari. De volgende uitzonderingen zijn onder meer van toepassing: afhalen en bezorgen, hotels voor daar verblijvende gasten, uitvaartcentra en eet- en drinkgelegenheden op vliegvelden na de security check.
Welke regels gelden er voor afhalen in de horeca?
Bij het afhalen van eten en drinken vindt geen gezondheidscheck plaats en zijn reserveren, een vaste zitplaats en het registreren van contactgegevens niet nodig. Uiteraard moet er bij afhalen worden voldaan aan de basisregels, waaronder 1,5 meter afstand houden. Het is aan de horecagelegenheid om te bekijken op welke wijze hier invulling aan wordt gegeven. Ter plekke iets eten of drinken is niet toegestaan. Afhaalrestaurants sluiten om uiterlijk 01.00 uur en mogen pas weer om 07.00 uur open.
Tot hoe laat mag een restaurant bezorgen?
Het is toegestaan te bezorgen als daar een vergunning voor is, deze is leidend. Zolang het restaurant maar volledig gesloten is voor bezoekers. Alcohol mag na 20.00 uur niet meer verkocht en bezorgd worden.
Welke winkels mogen open (bron: rijksoverheid)
Daarnaast is er veel verwarring over wie wel of niet open mag. Zojuist zijn de twee geel gemaakte onderdelen toegevoegd op de website van de rijksoverheid.
De detailhandel is gesloten. Een aantal winkels is daarvan uitgezonderd.
- Locaties voor zakelijke en financiële dienstverlening;
- Levensmiddelenwinkels (winkels die eten of drinken verkopen);
- Warenmarkten voor levensmiddelen;
- Apotheken en drogisterijen;
- Dierenspeciaalzaken;
- Audiciens en opticiens;
- Tankstations;
- Winkels voor zorg- en welzijnshulpmiddelen;
- Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen;
- Wasserijen en stomerijen;
- Winkels buiten voor kerstbomen en bloemenverkoop;
- Groothandels (business to business);
- Servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten.
Levensmiddelenwinkels, drogisterijen en dierenspeciaalzaken
Sommige levensmiddelenwinkels, drogisterijen en dierenspeciaalzaken verkopen ook andere producten. Voor die winkels geldt dat het filiaal alleen open mag als hoofdzakelijk (meer dan 70% omzet vóór de lockdown van 15 december 2020) de volgende artikelen worden verkocht:
- levensmiddelen: eten en drinken;
- drogisterijartikelen: zelfhulpgeneesmiddelen, persoonlijke verzorgingsartikelen (exclusief cosmetica en parfums) en schoonmaakmiddelen;
- diervoeding- en benodigdheden.
Het is niet toegestaan om het non-foodassortiment uit te breiden.
Functies bij winkels die open mogen blijven
- servicepunten voor het ontvangen en verzenden van brieven en postpakketten;
- locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen en (motor)voertuigen.
Afhaal en bezorging
Winkels die moeten sluiten, mogen ook geen afhaalfunctie inrichten. Wel mogen zij hun producten bezorgen.
Afhalen is wel toegestaan bij:
- doe-het-zelf-zaken, maar alleen op bestelling of reservering;
- bibliotheken;
- winkels voor diervoeding van hobbymatig gehouden landbouwhuisdieren;
- eet- en drinkgelegenheden en coffeeshops.
Toelichting op specifieke situaties
-
Buitenverkoop
Buitenverkoop is alleen toegestaan voor vergunningplichtige (week)markten en voor kerstbomen- en bloemenverkoop. Op een (week)markt mogen alleen kramen voor levensmiddelen (eten en drinken) staan. Een oliebollenkraam verkoopt eten en mag bijvoorbeeld ook open blijven.
-
Doe-het-zelf-winkels
Denk bij aan doe-het-zelfwinkels aan winkels die voornamelijk gereedschap, hang- en sluitwerk, verf- en verfwaren verkopen, zoals bouwmarkten. Deze winkels zijn alleen open voor het afhalen van bestellingen. Reden voor deze uitzondering is dat ze producten verkopen die noodzakelijk zijn voor reparatiewerkzaamheden in en aan het huis.
-
Tuincentra
Tuincentra zijn gesloten. Alleen verkoop van kerstbomen- en bloemenverkoop buiten is wel toegestaan.
- Tabakswinkels
Tabakswaren zijn geen levensmiddelen, maar genotsmiddelen. Tabak en sigarenwinkels zijn daarom gesloten. Servicepunten voor pakketten en post mogen geen andere producten verkopen, ook geen tabakswaren. -
Meubelwinkels
Winkels die meubels, keukens, badkamers en andere benodigdheden voor het interieur verkopen zijn gesloten. Indien noodzakelijk is het mogelijk om thuis advies te krijgen hierover onder voorwaarden van bezoek thuis (afstand houden en max 2 personen per bezoek per dag).
-
Servicepunten voor pakketten en brieven
De verwachting is dat veel meer online besteld wordt. Om de drukte bij ophaal- en retourpunten te spreiden, kunnen servicepunten voor pakketten en brieven open blijven. Andere functies van een winkel mogen niet open. Een boekhandel mag bijvoorbeeld alleen open als servicepunt voor de pakketten en niet om tijdschriften en boeken te verkopen. Pakketjes die nog bij winkels liggen (en niet aangeboden zijn bij de postaanbieder), kunnen door de winkelier zelf bezorgd worden.
-
Locaties voor reparatie en onderhoud van consumentenartikelen
Locaties als fietsenzaken, autogarages, schoenmakers, sleutelmakers, locaties voor reparaties aan telefoons en alle andere locaties die reparatie en onderhoud verlenen van consumentenartikelen kunnen open blijven. Verkoop van artikelen is niet toegestaan.
Wat moet ik uitbetalen nu de winkels sluiten? (bron: inretail)
Dit verschilt per situatie. Is er een contract met een vast aantal uren? Dan dienen die uren uitbetaald te worden. Wanneer er gewerkt wordt met een bandbreedte contract, dan kan er van het aantal basisuren worden uitgegaan. Bij een min-max contract moet ten minste het minimaal aantal uren worden uitbetaald. Is er sprake van een oproepovereenkomst? Dan hangt het er vanaf of er echt variabel wordt gewerkt, of dat er door de maanden heen een vast patroon is ontstaan. In het laatste geval kan een medewerker zich beroepen op het zogenoemde rechtsvermoeden. Is er geen rechtsvermoeden, maar wel een planning? De ingeplande uren moeten dan uitbetaald worden.
Mag ik klanten advies geven aan huis? ? (bron: inretail)
Het antwoord is ja. Je mag je klanten aan huis wel advies geven. Natuurlijk geldt hier de regel die we al langer kennen; houd onderling anderhalve meter afstand en draag eventueel een mondkapje. Het dragen van een mondkapje is in huis echter niet verplicht.
Regels voor corona en contactberoepen
Lees de regels die voor contactberoepen gelden (zoals de kapper en schoonheidsspecialist).
Regels voor winkeliers
Lees de regels die voor eigenaren van winkels gelden op de pagina Corona en de regels voor winkeliers.
Relevante informatie:
Winkelen en boodschappen doen: informatie rijksoverheid
Informatie over de steunmaatregelen
Bovenstaande informatie is samengesteld met informatie van MKB Nederland, INRetail, Kamer Van Koophandel en de Rijksoverheid. Mogelijk kan door snelle wijzigingen in beleid deze informatie niet up to date zijn, aan bovenstaande informatie kunt u dan ook geen rechten ontlenen. Update: 22januari 13:48