Voorwaarden voor openen niet-essentiële winkels per 28 april 2021
Naast de winkels die al open zijn, gaan nu ook de niet-essentiële winkels onder voorwaarden open. De voorwaarden zijn:
- Er mogen in elk geval 2 klanten per verdieping worden ontvangen, ongeacht de grootte van de winkel. Kinderen t/m 12 jaar worden niet meegeteld.
- Bovenop deze 2 klanten geldt de volgende regel:
- Niet-essentiële winkels mogen maximaal 1 klant per 25 m2 ontvangen.
- Essentiële winkels mogen maximaal 1 klant per 10 m2 ontvangen.
- Een hulpbehoevende en ondersteuner tellen samen als 1 klant.
- De klant komt alleen naar de afspraak.
- Betalen gebeurt zoveel mogelijk contactloos.
- De niet-essentiële winkels mogen open zijn tussen 06.00 uur en 20.00 uur.
- De essentiële winkels volgen de reguliere openingstijden.
- De klant winkelt alleen als hij of zij klachtenvrij is.
- Tijdens het winkelen houdt de bezoeker 1,5 meter afstand van anderen en draagt een mondkapje.
- Afhalen hoeft niet meer op afspraak. (Let wel op het maximaal aantal mensen in de winkel.)
- Klanten dragen een mondkapje (ook als ze gevaccineerd zijn).
- Het brengen en afhalen van postpakketten en brengen en halen van producten voor onderhoud en reparatie vindt plaats los van het maximaal aantal personen per winkel.
Wachtrijen buiten de winkel
De klant winkelt zo veel mogelijk alleen, dat scheelt in de drukte. Door winkeliers en gemeenten worden op lokaal niveau afspraken gemaakt over hoe om te gaan met de drukte. Deze afspraken zijn aanvullend op de landelijke afspraken die met de sector zijn gemaakt. Voor gemeente Westland hebben wij deze regels opgevraagd bij de gemeente. Zodra wij deze ontvangen informeren wij jullie hierover.
‘Sobere uitstraling’
De winkel houdt een sobere uitstraling. Een sobere uitstraling betekent dat bij de winkeldeur geen aanleiding is om langer te blijven dan nodig is. Denk bijvoorbeeld aan het aanbieden van consumpties, het testen van producten of het laten horen van muziek.
Het is de bedoeling om de drukte in de winkelstraten zoveel mogelijk te beperken. Er worden dan bijvoorbeeld ook geen acties en evenementen georganiseerd die er voor kunnen zorgen dat er veel bezoekers tegelijkertijd op 1 bepaalde plek binnen of buiten aanwezig zijn.
Servicepunten of winkels voor postpakketten en producten voor onderhoud/reparatie
Het brengen en afhalen van postpakketten en brengen en halen van producten voor onderhoud en reparatie vindt plaats los van het maximaal aantal personen per winkel. De winkelier moet wel een duidelijke bewegwijzering aanbrengen. Als de klant naast het brengen en afhalen van postpakketten/producten ook spullen wil kopen, dan valt deze klant onder het maximaal aantal toegestane klanten in de winkel.
(Bovenstaande poster kunt u printen en voor uw raam hangen, deze poster is tevens op te halen bij MKB Westland, Middelbroekweg 67, Honselersdijk.)
Bron: https://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/coronavirus-covid-19/algemene-coronaregels/aangekondigde-maatregelen/plannen-voor-opening-detailhandel