Directeur Jeroen van Leeuwen introduceert  binnenkort Vrienden van de WOS: ‘Ons voortbestaan ís geen vanzelfsprekendheid’

Het Westlandse MKB en Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen: dat is inmiddels bijna een vanzelf­sprekendheid. Zo mogen goede doelen en ook culturele organisaties vaak al rekenen op de steun van het bedrijfsleven. Binnenkort komt daar wellicht een mogelijkheid bij voor Westlandse ondernemers: Vriend van de WOS. Waarom? “Omdat het geen vanzelfsprekendheid is dat de WOS over 10 jaar ook nog bestaat.”

Voor Jeroen van Leeuwen is het helder. Hij werkt sinds medio 2022 bij de WOS – eerst als hoofdredacteur, nu in dubbelfunctie als hoofdredacteur én directeur – en zegt: “Het Westland en de WOS zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. We spelen met de WOS al meer dan veertig jaar een relevante en sterk verbindende rol en daar blijven we ons voor inzetten. Een groot voordeel is dat deze regio een hechte gemeenschap vormt en het contact met de doelgroep heel direct is. Dat biedt zeker mogelijkheden en voordelen, maar een gezonde lokale omroep blijft heel uitdagend. Ook voor ons. We willen graag de kwaliteit op tv, radio en online waarborgen, maar we moeten niet vergeten dat daar een kostenplaatje aan zit. De helft van ons budget moeten we zelf ophalen, waar dat voor landelijke omroepen slechts 10 procent is. Ga er maar aan staan.”

Denktank
Werk aan de winkel dus. Een soort denktankje, dat naast Van Leeuwen ook bestaat uit bekende Westlandse WOS-coryfeeën als Arthur Zuijderwijk, Tom Ouwerling en Rob Veenman, komt daarom binnenkort met een nieuw initiatief: Vrienden van de WOS. Bedrijven (en particulieren) kunnen hun favoriete lokale omroep ondersteunen via sponsoring of een gift. “Je ziet dit wel vaker”, zegt Van Leeuwen. “Bedrijven voor wie het gezien hun activiteiten niet zo interessant is om te adverteren, zien vaak gelukkig nog wel het maatschappelijke belang van een bepaalde organisatie. Mooi voorbeeld is De Naald, daar worden de zalen gesponsord. Zoiets stel ik mij ook voor. We kunnen op onze kanalen dan natuurlijk tonen wie onze Vrienden zijn, zodat iedereen weet wie zich waar voor inzet. Daarom willen we ons meer gaan richten op partijen die het belang van de WOS zien en ons willen ondersteunen. Wij hebben de kanalen om te communiceren wat verenigingen, goede doelen en culturele instellingen allemaal doen. Dat is veel waard. Als we daarin samenwerken, kunnen wij meer content maken die maatschappelijk relevant is. Wij hebben het bereik.”

Levenslicht
Het is de bedoeling dat het nieuwe initiatief dit najaar nog het levenslicht ziet. Samengevat, aldus Van Leeuwen: “We staan dus open voor Westlandse bedrijven en organisaties die vinden dat onze journalistieke producties van goede kwaliteit en onze programma’s over deze mooie streek moeten blijven. Het idee zit qua concept inmiddels in de afrondende fase. Natuurlijk hopen we dat er Westlandse bedrijven zullen zijn die zeggen: ‘Ja, ik ondersteun dit initiatief, de WOS  en haar berichtgeving is mij dat waard.’”Houd daarom de media in de gaten, Westlandse ondernemers gaan hier binnenkort zeker meer over horen.”

wos.nl