De Carlton ‘Tuincentrum De Carlton floreert als vanouds’

Op de grens van Naaldwijk en ’s-Gravenzande is Tuincentrum De Carlton gevestigd. De vader van Marcel Koene begon er rond 1975 met de verkoop van zelfgekweekte kamerplanten. Nog steeds floreert het bedrijf, onder regie van Marcel en zijn vrouw Annemarie.

Narcis Carlton
Soms is ondernemerschap een kwestie van een goed besluit nemen, in combinatie met een beetje geluk. “Mijn vader tuinde aan de Naaldwijkseweg in ’s-Gravenzande, hij teelde van alles en nog wat, binnen én buiten. Op zeker moment had hij bloembollen besteld, maar er werden er veel te veel geleverd. Hij is deze narcissen toen maar binnen gaan poten. Het werd een ijskoude winter en alle buitennarcissen dolven het onderspit. Hij deed geweldige zaken met deze bloemen. De naam van die narcis was… de Carlton. Zo is onze naam ontstaan.” zegt Marcel Koene.

Verkoop aan particulieren
De verkoop aan particulieren nam een vlucht en werd steeds belangrijker voor het tuindersbedrijf. De animo was groot, men zat aan een drukke weg. Koene blikt terug: “Op zeker moment werd de tuin opgedoekt en is de focus op de handel komen te liggen. Kort daarop werd mijn vader ziek, als 14-jarige jongen ben ik als hulpje het bedrijf ingegaan. Na de technische school en de bloemsierkunstopleiding heb ik op mijn 18e het bedrijf overgenomen. Eerst op huurbasis, na drie jaar heb ik het gekocht.”

Vuurwerk
De zaken lopen goed en in 1994 wordt er besloten consumentenvuurwerk te verkopen rond oud & nieuw. “De bunkers uit WO II kwamen goed van pas. De verkoopcijfers groeiden door vuurwerkshows, goede marketing en uitbreiding van verkooppunten. Nu zijn we een van de grootste vuurwerkhandelaren van Nederland.” Zegt Marcel Koene. Behalve voor vuurwerk kun je voor meer terecht bij De Carlton; boeketten worden verkocht door Flowers by Ron, bij de dagbesteding van ’s Heerenloo worden creatieve producten gemaakt, in de zomer kun je bij I Fiori heerlijke ijsjes eten en via Frisdrankvoordeel.nl kun je goedkoop frisdrank aanschaffen.

Terug naar wortels
Na een tijdelijke uitstap naar de Groenrijk-formule, is enkele jaren geleden besloten terug te keren naar de wortels. Annemarie Koene licht toe: “We hebben besloten te focussen op groen en woonaccessoires van het hogere segment; o.a. Riverdale, Riviera Maison, PTMD en Decorum. Zo zijn we klaar voor de toekomst. Onze zoon Marlon draait warm voor overname, hij heeft zin in het ondernemerschap. We hebben nu 4000 m2 binnen en 3000 m2 buiten, maar de grond van de buurman is al aangekocht!”

decarlton.nl