Column

Vanuit mijn vorige werk kende ik Westland al wat langer, maar als directeur van Patijnenburg heb ik me de afgelopen zeven maanden ondergedompeld in het Westlandse. Ik heb heel veel bedrijven bezocht en nog veel meer nieuwe mensen leren kennen. Wat een energie, wat een arbeidsethos en wat een innovatiekracht.

Productie, dienstverlening en innovaties gaan vanuit het Westland de hele wereld over. Rotterdam (haven), Amsterdam (Schiphol), Eindhoven (ASML) hebben de naam en daar maken ze volop gebruik van, maar bij ons gebeurt het ook.
De ondernemers die ik heb gesproken doen daar heel gewoon over. “Ja Ruud, maar we werken gewoon he, dat hoort bij het Westland.” Het lijkt wel het best bewaarde geheim van Nederland dat we in het Westland zoveel maken, laten groeien, innoveren en vervoeren.

Mijn Rotterdamse vriendengroep luistert met verbazing als ik hen vertel wat ik zoal hoor, zie en meemaak in Westland. Ze hebben er eerder nog nooit iets van vernomen. Nu ken ik die mannen al jarenlang en een gebrek aan interesse is hen echt niet te verwijten, maar het komt hen niet ter ore. Ze zien het niet. Waarom is Westland niet één groot reclamebord dat gericht staat op de rest van Nederland? Waarom zijn we niet veel trotser op alles wat hier plaatsvindt? Of zijn we dat eigenlijk best wel, maar houden we het graag wat kleiner?

Heel veel steden en regio’s in Nederland geven (belasting) geld uit aan citymarketing om hun imago wat af te stoffen of wat op te poetsen. Westland heeft dat helemaal niet nodig want het ligt hier voor het oprapen. De Westlandse gemeenschapszin, arbeidsethos, ondernemersgeest en innovatiekracht zijn de drijvende krachten die ik de afgelopen maanden heb gezien, gehoord en geproefd. Ik durf me als Rotterdammer en na zeven maanden Patijnenburg natuurlijk geen Westlander te noemen, maar de Westlandse trots heeft me wel te pakken.

Het voelt goed om hier met al die mooie bedrijven te mogen werken aan het versterken van de lokale economie, de arbeidsmarkt en het sociaal domein. Ik ben graag en met volle overtuiging (‘onze’) jullie grootste ambassadeur.

Ruud van Diemen
Directeur

patijnenburg.nl