Bob en Stef van Veen van West Country Media  leven hun droom: ‘Treinreis waarvan we de bestemming niet kenden’

Het leven hangt soms van toevalligheden aan elkaar. Want wát als een docent van ISW Hoogeland nu eens níet het idee had gehad om Westlandia TV op te richten? En wat als bij diezelfde voetbalclub nu eens níet ene Arthur Zuijderwijk, tv-producent van Southfields, had rondgelopen? ‘Dan waren we nu misschien wel timmerman geweest, ha ha’.

Bob en Stef van Veen van West Country Media werden echter géén timmerman. De tweelingbroers stapten in 2016 op een ondernemerstrein die de jaren erna alleen maar is blijven doordenderen. Met als voorlopig hoogtepunt misschien nog wel de nominatie voor de Young Talent Award 2024 van MKB Westland. ‘Het is een treinreis waarvan we de bestemming absoluut niet kenden, maar die in acht jaar tijd al heel veel mooie stations heeft aangedaan’, zegt Stef. ‘Ons werk, het maken van video- en fotoreportages voor bedrijven en sportzenders, heeft ons al op heel veel prachtige en gave plekken gebracht. Zowel in binnen- als buitenland.’ Bob vult aan: ‘Het is zo leuk dat het voor ons helemaal niet als werk voelt. Het is bijna een hobby, die we met volledige passie uitoefenen. Ons team, bestaande uit zeven personen, onderscheidt zich naast de kwaliteit van ons werk door het enorme enthousiasme, het plezier en de bevlogenheid waarmee we klussen oppakken. Dat voelen onze relaties, vermoed ik. Daarom weten ze ons steeds vaker te vinden.’

Begin
Het is november 2016 als Stef en Bob bij Westlandia aangeven dat ze als vrijwilligers best aan de slag willen voor het op dat moment net gestarte Westlandia TV, een idee van hun docent op ISW Hoogeland. Stef: ‘We filmden de wedstrijden van het eerste elftal en maakten daar samenvattingen van. Niet veel later begonnen we ook de events van de businessclub met de camera te registreren. Dat sloeg aan, mensen raakten enthousiast, zodat we ook betaalde content mochten gaan maken voor de bedrijven van de businessclub. Eind 2018 schreven we ons als 17-jarigen, nota bene nog in het bijzijn van onze moeder, in bij de KvK. Daarna is het niet meer rustig geweest, op een korte periode in coronatijd na. Toen bedachten we echter een ludiek filmpje over de bloemenveiling, waar in die periode heel veel bloemen werden weggegooid. Dat initiatief, de #BuyFlowersNotToiletpaper, heeft ons uiteindelijk heel veel naamsbekendheid opgeleverd, zodat ons bedrijf daar een enorme boost van kreeg.’

Sportwereld
Dat West Country Media ook in de mondiale sportwereld actief is geworden, heeft weer te maken met de aanwezigheid van tv-producent Arthur Zuijderwijk in de businessclub van Westlandia. Bob: ‘Hij gaf ons de kans om ook sportevenementen te filmen. Dat begon kleinschalig met hockey of tweede divisie voetbal, maar inmiddels worden we ook gevraagd voor Europese voetbalwedstrijden, de Tour de France, Olympische Spelen et cetera. Ook voor bedrijfsfilms komen we steeds vaker in het buitenland, bijvoorbeeld voor kassenbouwers, veredelaars of kwekers.’ Stef besluit: ‘Al vinden we het werken in het Westland ook helemaal geweldig hoor. Elke opdracht is voor ons team eigenlijk een feestje.’

westcountrymedia.nl

Schrijver: Fred Louter

Foto: Mabel Bohms