Big Green Egg ʻvanuit Westland  europa veroverenʼ

Eind jaren ’90 komt Wessel
Buddingh’ bij toeval in contact met de Big Green Egg. Op dat moment handelde de geboren ‘s-Gravenzander in bakstenen, haarden en kachels. Zijn verhaal leest als een jongensboek; 20 jaar later staat hij aan het hoofd van een Europees netwerk met ruim 1300 dealers in 44 landen. Nog steeds is de rek er niet uit.

Steenhandel

Ondernemen is strategisch vooruit denken, maar soms ook simpelweg een aaneenschakeling van toevalligheden. Kansen zien en risico durven nemen, is wel belangrijk. Buddingh’ lijkt dit als geen ander te begrijpen: “Op een verjaardag trof ik iemand die recuperatiestenen importeerde uit België, ik ben daar toen op in gegaan en heb twee jaar in deze kleine markt geopereerd. Op zoek naar een steenfabriek om direct te kunnen importeren liep ik op een Duitse beurs tegen een fabrikant aan en deze
importlijn heb ik 16 jaar behouden. Er kwam een uitbreiding met haarden en kachels die ik op commissiebasis erbij verkocht. De schoonouders van een vriend emigreerden in de jaren ’90 naar Atlanta en maakten daar kennis met de Big Green Egg. Ik zag er direct brood in.”

Naar Amerika

Kort na de eerste kennismaking besloot Buddingh’ zelf naar de V.S. te gaan om ‘the last BBQ you will buy’ te bekijken: “Het is mooi om te zien dat ook de Big Green Egg zelf bij toeval is ontstaan; Ed Fisher was in de jaren ‘50 op Pearl Harbor gestationeerd en was onder de indruk van de kamado-bbq’s die daar werden gebruikt. Hij begon deze kamado’s te importeren naar Amerika. De mensen vonden het geweldig alleen de kwaliteit liet te wensen over. Op dat moment ontwikkelde de NASA keramiek om de Spaceshuttle te beschermen tegen de extreme hitte. Een vriend van Ed tipte hem over deze speciale en onverwoestbare keramiek. Tot op heden is Big Green Egg de enige kamado in de wereld die dit gepatenteerde keramiek mag gebruiken voor haar producten.

“Reclame werd via mond-tot-mond gemaakt, het succes was geboren. Kort na het bezoek besloot ik een eerste 20-voets container naar Europa te halen. Deze Eggs waren snel verkocht aan mijn openhaardendealers. Enthousiast bestelde ik een tweede container, maar toen… gebeurde er niets.”

Topkoks

De kersverse importeur leerde dat het verkopen van de Big Green Eggs niet vanzelf ging. In eerste instantie nam hij deel aan lifestylebeurzen en leverde hij de aankoop bij mensen thuis af. Vanuit een loodsje in Loosduinen werden de eerste klanten
bezocht en menig keer gaf Buddingh’ zelf de demonstratie: “Je zag dat de early adapters vooral ondernemers waren die interesse hadden in het product. Ik ben geen kok en zocht toen mensen die als ambassadeur het product konden introduceren bij geïnteresseerden. Via Jonnie Boer heb ik voet tussen de deur gekregen bij de topchefs en de tactiek werkte; na het topsegment volgden ook andere horeca-ondernemers.”

De Lier

Inmiddels is het nieuwe hoofdkantoor in De Lier niet meer onopgemerkt gebleven, het won onlangs de Adriaan Dessingprijs, een regionale architectuurprijs. Architectenzoon Buddingh’ zegt erover: Het nieuwe pand heeft ons nog meer een Westlands gezicht gegeven, vanuit De Lier staan wij de 30 distributeurs en ruim 1300 dealers bij op voornamelijk marketing- en salesgebied. Van de 17 medewerkers komt 90% uit het Westland, dat geeft een goede sfeer en ook uit andere landen krijg ik vaak complimenten voor het team. Westlanders worden geroemd om het harde werken en snel kunnen reageren. De nominatie voor de MKB Westport Notarissen Ondernemersprijs is een grote waardering voor ons, het laat zien dat we op de goede weg zijn. Het zal de bedrijfsvoering niet veranderen, maar wel de regionale bekendheid vergroten.”

Groeicijfers

De afgelopen jaren liet het Lierse bedrijf sprekende groeicijfers zien. Echter toen kwam corona. Een echte ondernemer gaat dan niet bij de pakken neerzitten. “Wij hebben niet op de rem getrapt, maar hebben juist extra geïnvesteerd. In Amerika waren ze blij met onze extra bestellingen en hier in de opslag op de Maasvlakte bederft het product niet. Nu veel mensen niet op vakantie gaan of niet naar de horeca kunnen, kopen ze een Big Green Egg. We verkopen niet alleen een product met levenslange garantie, we verkopen ook echt gevoel. Het doet écht iets met mensen. Hoeveel producten ken je die hetzelfde doen?” besluit Buddingh’ met de overtuiging van een goede verkoper.