Tendenz Kappers wint MKB Westland Partners Ondernemersprijs 2017

Tendenz Kappers uit Honselersdijk is de winnaar geworden van de 11e editie van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs. Het bedrijf won daarnaast de deelprijs voor ‘Strategie’. De deelprijs ‘Meest onderscheidend in de branche’ werd gewonnen door Smiemans Projecten en De Winter Logistics ging er vandoor met de deelprijs ‘Mens en Maatschappij’. De Eindejaarsbijeenkomst op 23 november jl. in de Oude Kerk in Naaldwijk was een groot succes. Ruim 350 Westlandse ondernemers waren aanwezig bij de netwerkbijeenkomst.

Opening
Henk Salome vertelde o.a. in zijn openingswoord dat de ondernemersvereniging het afgelopen jaar 35 nieuwe leden heeft mogen verwelkomen. “Een fraai resultaat.”, aldus de voorzitter van MKB Westland. “Als bestuur kijken we terug op een goed jaar, waarbij we prettig hebben samengewerkt met gemeente Westland”. Salome refereerde hiermee naar het Retail Event dat eerder dit jaar plaatsvond. Ook sprak de voorzitter zijn zorgen uit over de leegstand van een flink aantal kernen. “Dit blijft een punt van aandacht. Panden die jaren leeg staan ontsieren de centra.”

2018
De voorzitter liet weten dat er voor volgend jaar kleine en grote bijeenkomsten gepland staan. Op 13 maart vindt in het World Horti Center i.s.m. VNO-NCW het debat plaats met de politieke partijen rond de gemeenteraad verkiezingen. En medio mei organiseert MKB Westland i.s.m. gemeente Westland een tweede Retail Event.

Uitreiking WPO2017
Na het welkomstwoord was het de beurt aan juryvoorzitter Lars Boellaard om de prijzen uit te reiken. Smiemans Projecten wint de prijs in de categorie ‘Meest onderscheidend in de branche’. De jury was zeer onder de indruk van de bijzondere projecten van het familiebedrijf. Het mooie vindt de jury dat zij juist de toonaangevende, prestigieuze projecten realiseren. Denk hierbij aan het World Horti Center, maar ook aan grote projecten in het buitenland. Smiemans Projecten heeft zeer vernieuwende concepten ontwikkelt en is daarmee inspirerend. Met het hele team zorgen zij ervoor dat de projecten zo goed en mooi mogelijk gerealiseerd worden. Smiemans Projecten is binnen haar branche een opvallend en meer dan onderscheidend bedrijf!

Tendenz wint de pijs in de categorie ‘Strategie’. De kapsalon heeft een duidelijke strategie. Zij knippen mensen en geen haar. Het is een stukje beleving en dit voel je meteen wanneer je binnenkomt. Rob en Esther gaan professioneel te werk. Door de heldere bedrijfsvoering weet iedereen op de werkvloer waar hij aan toe is. Met hun medewerkers vormen zij een hecht team en hebben een duidelijke visie waar zij naar toe willen. De kapsalon heeft heel duidelijk de doelgroep bepaald: een doelgroep die graag naar de kapper gaat, die er tijd voor vrij maakt en kwaliteit kan waarderen. Continu investeren zij in nieuwe kennis, nieuwe concepten en producten. De strategie die zij gekozen hebben werkt ook echt bij dit bedrijf. Dat zie je en dat voel je, aldus de jury.

De Winter Logistics wint de prijs ‘Mens & Maatschappij’. Bij De Winter Logistics zie je nadrukkelijk dat zij kijken naar hun eigen bedrijfsvoering en wat zij kunnen betekenen voor hun medewerkers om hen zo prettig mogelijk te laten werken. Ze focussen zich op waar ze goed in zijn en daar halen ze ook rendement uit. Het bedrijf innoveert zowel aan de materiaalkant als aan de personeelskant. Om goede diensten te leveren aan hun klanten, vinden zij het belangrijk om de medewerkers goed te faciliteren. Het is een groot bedrijf met een professionele afdeling op P&O gebied. Dit maakte diepe indruk op de jury. Veel goede doelen kunnen rekenen op de steun van De Winter Logistics. Daarnaast zijn ze een actieve partner van MVO Westland, waarbij zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans te geven in hun bedrijf. De Winter Logistics neemt verantwoordelijkheid in de regio en is de terechte winnaar in deze categorie.

Na de uitreiking van de deelprijzen werd er een filmpje getoond waarin de winnaar bekend werd gemaakt. Rob en Esther Starrenburg zijn met Tendenz Kappers de overall winnaar van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs 2017. Het familiebedrijf dat 80 jaar geleden is opgericht, heeft van oudsher maar één doel en dat is de klant centraal stellen. Continu wordt daarin geschakeld. Het is een kapsalon van wereldklasse, dat diepe indruk heeft gemaakt op de jury. Rob en Esther hebben de jury prettig verrast: zij hebben een prachtige zaak, zij bieden veel extra’s met hun knipbeleving, zijn bruisend, hebben een topteam en scoren op het punt ‘strategie’ zeer sterk.

Magazine ‘Streamer’
Tendenz Kappers kreeg uit handen van Henk Salome het magazine Streamer. Op de voorpagina van het magazine van MKB Westland staat de trotse winnaar!

Na de uitreiking van de prestigieuze ondernemersprijs maakten de vele aanwezigen gebruik van de gastvrijheid in de Oude Kerk om uitgebreid te netwerken onder het genot van een walking dinner en een overheerlijk buffet. De Eindejaarsbijeenkomst was een groot succes!

JURYRAPPORTEN

Tendenz Kappers – Overall winnaar

De jury heeft unaniem besloten dat Tendenz Kappers de winnaar is van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs. Rob en Esther Starrenburg zijn dé ondernemers van 2017. Het familiebedrijf dat 80 jaar geleden is opgericht, heeft van oudsher maar één doel en dat is de klant centraal stellen. Continu wordt daarin geschakeld. Het is een kapsalon van wereldklasse, dat diepe indruk heeft gemaakt op de jury.

Visie
De kapsalon uit Honselersdijk heeft een duidelijke visie. Zij knippen geen haar, maar knippen mensen. Dit voel je meteen wanneer je binnenkomt. Het is een beleving. Ze bieden iets anders dan de meeste kapsalons, waardoor zij niet alleen klanten trekken uit Honselersdijk, maar ook daarbuiten. Rob en Esther hebben een duidelijke keuze gemaakt. Alles is transparant en tot in de kleinste details geregeld en verzorgd. Tendenz Kappers is altijd bezig met nu en de toekomst. Het bedrijf heeft een keuze gemaakt voor een duidelijke doelgroep. Een doelgroep die graag naar de kapper gaat, die er tijd voor vrij maakt en kwaliteit kan waarderen.

Personeel
Samen met hun medewerkers vormen Rob en Esther een hecht team. Ze investeren continu in nieuwe kennis, concepten en producten. De jury vindt het knap dat zij in staat zijn hun medewerkers intern en extern goed op te leiden. Ze zijn goed voor hun mensen en investeren daarin.

Maatschappelijk betrokken
Tendenz Kappers is erg betrokken bij de directe regio en zet zich regelmatig in voor goede doelen en doen mee aan de LINDA. Foundation. Ze zijn aangesloten bij de BIZ en realiseren zich dat een goed winkelcentrum belangrijk is, ook voor hun bedrijf.

Winnaar
Rob en Esther hebben met Tendenz Kappers de jury prettig verrast: zij hebben een prachtige zaak, zij bieden veel extra’s met hun knipbeleving, zijn bruisend, hebben een topteam en scoren op het punt ‘strategie’ zeer sterk. Rob en Esther Starrenburg zijn met Tendenz Kappers de winnaar van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs 2017.

DEELPRIJZEN

Smiemans Projecten – Meest onderscheidend in de branche

De jury was zeer onder de indruk van de bijzondere projecten van het familiebedrijf Smiemans Projecten. Het mooie vindt de jury dat zij juist de toonaangevende, prestigieuze projecten realiseren. Denk hierbij aan het World Horti Center, maar ook aan grote projecten in het buitenland. Het zijn juist de markante bouwwerken die opvallen. Jeroen Smiemans is een directeur die weet wat er in alle facetten van het bedrijf gebeurt. Smiemans Projecten heeft zeer vernieuwende concepten ontwikkelt en is daarmee inspirerend. Met het hele team zorgen zij ervoor dat de projecten zo goed en mooi mogelijk gerealiseerd worden. Ze spelen in op de wensen van de klant en hebben duidelijk gekozen om te opereren in de nichemarkt. Ze zitten tussen de kassenbouwsector en de bouwbedrijven in. Jeroen acteert als een ware duizendpoot. Ze innoveren in specifieke projecten, met name in techniek en materialen. Dit doen ze heel sterk vindt de jury. Smiemans Projecten werkt met medewerkers die al jaren werkzaam zijn bij het bedrijf, maar ook nieuwe mensen weet het bedrijf aan zich te binden. De jury complimenteert Jeroen met hoe hij zijn medewerkers, in een markt die niet altijd even makkelijk is, weet te boeien. Ook op het gebied van duurzaamheid vallen zij op. In de kasprojecten proberen zij continu nieuwe technieken te verwerken, zoals bijvoorbeeld het gebruik van ledverlichting en andere soorten scherming. Met het project ‘Kipster’ hebben zij de meest natuurlijke, milieuvriendelijkste kippenschuur van de wereld gerealiseerd. Smiemans Projecten is binnen haar branche met dit alles een opvallend en meer dan onderscheidend bedrijf!

Tendenz Kappers – Strategie

Bij Tendenz Kappers staat het vakmanschap centraal, de bedrijfsvoering is helder en fris. Iedereen weet waar hij/zij aan toe is. De kapsalon heeft een duidelijke strategie. Zij knippen mensen en geen haar. Het is een stukje beleving en dit voel je meteen wanneer je binnenkomt. Rob en Esther gaan professioneel te werk. Door de heldere bedrijfsvoering weet iedereen op de werkvloer waar hij aan toe is. Met hun medewerkers vormen zij een hecht team en hebben een duidelijke visie waar zij naar toe willen. De jury heeft gemerkt dat de gekozen bedrijfsvoering werkt. Alles is perfect neergezet. De kapsalon heeft heel duidelijk de doelgroep bepaald: een doelgroep die graag naar de kapper gaat, die er tijd voor vrij maakt en kwaliteit kan waarderen. Continu investeren zij in nieuwe kennis, nieuwe concepten en producten. De strategie die zij gekozen hebben werkt ook echt bij dit bedrijf. Dat zie je en dat voel je, aldus de jury.

De Winter Logistics – Mens & Maatschappij

De Winter Logistics is een dynamisch bedrijf met veel vaardige medewerkers die met passie over hun vakgebied praten. Ze zijn continu bezig met het verbeteren van processen en daar halen ze energie uit. Ondanks dat de klanten van het transportbedrijf zich in het zakelijke segment bevinden is de jury onder de indruk van de brede naamsbekendheid van het bedrijf. Bij De Winter Logistics zie je nadrukkelijk dat zij kijken naar hun eigen bedrijfsvoering en wat zij kunnen betekenen voor hun medewerkers om hen zo prettig mogelijk te laten werken. Ze focussen zich op waar ze goed in zijn en daar halen ze ook rendement uit. Het bedrijf innoveert zowel aan de materiaalkant als aan de personeelskant. Met hun ruim 250 medewerkers heeft De Winter Logistics een stevig personeelsbeleid. Ze houden het welzijn van hun medewerkers nadrukkelijk in de gaten. Er is een goed evenwicht tussen werkbelasting en vrije tijd. Daarnaast krijgt ook de ontwikkeling van hun medewerkers de volle aandacht. Om goede diensten te leveren aan hun klanten, vinden zij het belangrijk om de medewerkers goed te faciliteren. Het is een groot bedrijf met een professionele afdeling op P&O gebied. Dit maakte diepe indruk op de jury. Ook is het bedrijf volop bezig met duurzaamheid. Onder andere CO2 uitstoot proberen ze zoveel mogelijk te beperken en met boordcomputers in de vrachtwagens prikkelen zij hun chauffeurs om zuinig te rijden. Veel goede doelen kunnen rekenen op de steun van De Winter Logistics. Daarnaast zijn ze een actieve partner van MVO Westland, waarbij zij mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt een kans geven in hun bedrijf. De Winter Logistics neemt verantwoordelijkheid in de regio. Een topbedrijf, aldus de jury!