Zeer geslaagd Energiek Ontbijt

Na het goed verzorgde ontbijt kregen de ondernemers een warm welkom van de directeur van Westland Infra, Alfred Besselink en voorzitter MKB Westland, Desirée Curfs. Besselink vertelde over het energie akkoord en dat duurzaamheid een belangrijk onderdeel is geworden voor de netwerkbeheerder. Als relatief kleine netwerkbeheerder probeert Westland Infra altijd vooruitstrevend en innovatief te zijn.

Na de welkomstwoordjes moedigde Lars Boellaard van Westland Partners de ondernemers aan om een Westlandse ondernemer te nomineren voor de MKB Westland Partners Ondernemersprijs (WPO). Bij de volgende netwerkbijeenkomst, eind november, wordt deze prijs voor de 7e keer uitgereikt. Nomineren kan via www.mkbwestland.nl. Het winnen van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs staat niet alleen fraai op het cv van een onderneming, ook levert de prijs veel publiciteit op. Die aandacht gaat overigens niet alleen maar uit naar de winnaar. In de aanloop naar de definitieve bekendmaking zal ook de WOS en Het Hele Westland de schijnwerper richten op de drie finalisten. In promotiefilmpjes die regelmatig worden uitgezonden, worden de drie kanshebbers nader gepresenteerd.

Na de aankondiging van de WPO kwam spreker Mathieu Weggeman aan het woord. Weggeman is hoogleraar Organisatiekunde en voert een eigen praktijk als bestuursadviseur. Download de Sheets van presentatie Mathieu Weggeman Energiek Ontbijt.

De professor presenteerde: De Werknemer 2.0: over het effect van de nieuwe generatie die onze organisaties binnenkomt. Dit deed hij voortreffelijk. De zaal met ondernemers moest vaak lachen om de herkenbare voorbeelden die Weggeman aanhaalde. De verschillende generaties werden besproken. “Was er maar een generatiekloof! Alles beter dan de generatie-stilte van nu”, begon hij zijn presentatie. De nieuwe generatie, geboren tussen 1985 en 2000, is al van jongs af aan bekend met nieuwe technologieën, social networking, multitasking en andere werkwijzen. Ook de Westlandse ondernemer heeft hier dagelijks mee te maken. Met treffende voorbeelden van de generatiekloof, zoals een jongere die golfen een dure vorm van wandelen vindt, wist Weggeman perfect weer te geven waar het pijnpunt zit. Ook noemde hij de jeugd van nu ‘screenagers’ en werd de huidige generatie ondernemers door Weggeman op vakantie gestuurd.

Waar vroeger o.a. status, langdurige carrière, vaste baan nog belangrijk was, is de nieuwe werknemer juist op zoek naar o.a. kortlopende projecten, afwisseling en sociale contacten. Zie kansen in de nieuwe werknemer, stelde Weggeman. Tot slot gaf hij de ondernemers de tip: “Zorg dat de nieuwe werknemer in de juiste ‘flow’ komt. De werknemer 2.0 wil uitdagingen, snelle feedback en vertrouwen.”

Na de interessante en ook zeker humoristische presentatie van de professor spraken de Westlandse ondernemers nog na onder het genot van een kopje koffie. Het was een zeer geslaagde, inspirerende ochtend.