WOS Ondernemersplein gaat Westlands bedrijfsleven ‘inspireren en informeren’

Weer eens een écht ondernemers­programma op WOS-tv brengen. Met in elke uitzending een vertegenwoordiger van het Westlands bedrijfsleven en een expert, pratend over een relevant thema. Dat is de opzet van het WOS Ondernemersplein, met ingang van volgend jaar een vast onderdeel in de programmering. ‘En dan kan het over van alles gaan, van artificial intelligence en exporteren naar het buitenland tot personeelsproblemen’, belooft Rutger Hillenaar die het programma gaat presenteren. De streekomroep heeft hoge verwachtingen van de kijkcijfers. ‘MKB Westland was gelijk enthousiast: dit programma móet er komen!’

Bewust kiest de WOS ervoor om de doelgroep van ondernemend Westland nog beter te gaan bedienen zegt Jeroen van Leeuwen, sinds augustus vorig jaar hoofdredacteur. ‘Op het moment dat wij op de site een ondernemersgerelateerd bericht plaatsten, dan schoot dat altijd de top-5 van meest gelezen berichten in. Of het nu ging om het openen van een winkel of de verkoop van een bedrijf. Dat zijn altijd veel gelezen berichten. Het is geen nieuws dat we boven­gemiddeld veel ondernemers hebben in het Westland. In het verleden hebben we weleens specifieke ondernemers­programma’s gehad, maar die zijn verdwenen. Daarom starten we nu met een programma om die doelgroep te informeren en te inspireren.’ 

Bij de doelgroep van ondernemers alléén blijft het niet. De shortlist aan onderwerpen is ook een must-see voor managementteams, HR-medewerkers en andere medewerkers.

Kracht van het programm
Geschat wordt dat er in het Westland 10.000 ondernemingen actief zijn, waarvan een groot deel in de tuinbouw. Ja zeker, die ondernemers komen ook in de reguliere programmering op de WOS regelmatig voorbij, erkennen beiden. Maar, zegt Rutger, ‘dan is het wel vaak op de actualiteit gericht. Het gaat veel minder over de vraag hoe die ondernemer zo ver gekomen is. De kracht van dit programma is dat we er dieper op in kunnen gaan.’

Ondernemer en expert aan tafel
Het ‘format’ voor het WOS Ondernemers­plein staat nog in de steigers. Zeker is al wel de formule. Wekelijks zitten een ondernemer en een expert bij elkaar aan tafel, met Rutger als gespreksleider. ‘In elke uitzending willen we een thema beetpakken, iets waar een ondernemer tegenaan loopt. Van hoe je omgaat met personeelsproblemen tot artificial intelligence, van wat te doen als je gehackt wordt tot exporteren naar het buitenland. We willen een iemand uit de zakelijke markt aan tafel hebben die daarin vooroploopt, of het nu een mkb’er is of een tuinbouwondernemer. Daar zetten we een specialist op dat terrein tegenover, iemand die kan inzoomen op de specifieke situatie van die ondernemer. Maar die ook kan uitzoomen, zodat bijvoorbeeld een zzp’er die kijkt er wijzer van wordt. De ondernemer is altijd iemand uit deze streek. De expert kan ook van buiten het Westland komen. Je wilt wel iemand aan tafel hebben die met goede tips en adviezen kan komen’, zegt Rutger.

Brainstormsessie organiseren
Zestien minuten duurt elke uitzending van het WOS Ondernemersplein. De kick-off van het programma wordt eind januari of begin februari verwacht. De uitzendingen worden de in de WOS-studio in ‘s-Gravenzande opgenomen. Een decor is al in voorbereiding. Jeroen: ‘In de aanloop naar dat moment gaan we inventariseren welke ondernemers en experts we kunnen benaderen. Met MKB Westland, VNO-NCW en nog aan aantal partners organiseren we een brainstormsessie om onderwerpen vast te stellen. Zij kunnen ons inhoudelijk goed helpen en hebben ook de contacten met ondernemers. We hebben het format ook al eens bij MKB Westland voorgelegd: wij spelen met deze gedachte, heeft jullie doelgroep hier behoefte aan? Alle partijen waren gelijk enthousiast: dit programma móet er komen!’

De tijdsduur van 16 minuten is gekozen vanwege de carrousel-programmering op de regionale tv-zender. Voor zowel hoofdredacteur Jeroen als presentator Rutger is die limiet niet heilig. Jeroen: ‘Er zullen zeker onderwerpen bij zijn waar we langer over kunnen praten. Dan kunnen we altijd nog nadenken over een andere opzet op tv. Of je zou kunnen denken aan een podcast over het onderwerp. Maar laten we eerst maar eens voorzichtig beginnen.’

wos.nl