Vroeg op voor het MKB Westland Energiek Ontbijt

Na het goed verzorgde ontbijt kregen de ondernemers een warm welkom van de directeur van Westland Infra, Alfred Besselink en voorzitter MKB Westland, Desirée Curfs. Curfs refereerde naar Prinsjesdag waar werd verteld dat we te maken hebben met een ‘voorzichtig herstel van de economie’. “Wij houden natuurlijk helemaal niet van ‘voorzichtig’ en zijn juist zo blij met het MKB investeringsfonds, waarmee we de economie juist op een positieve manier stimuleren”, vertelde ze enthousiast.

Na de welkomstwoordjes moedigde Lars Boellaard van Westland Partners de ondernemers aan om een Westlandse ondernemer te nomineren voor de MKB Westland Partners Ondernemersprijs. Bij de volgende netwerkbijeenkomst, eind november, wordt deze prijs voor de 8e keer uitgereikt. Nomineren kan via www.mkbwestland.nl. Het winnen van de MKB Westland Partners Ondernemersprijs staat niet alleen fraai op het CV van een onderneming, ook levert de prijs veel publiciteit op. Die aandacht gaat overigens niet alleen maar uit naar de winnaar. In de aanloop naar de definitieve bekendmaking zal ook de WOS en Het Hele Westland de schijnwerper richten op de drie finalisten. In promotiefilmpjes die regelmatig worden uitgezonden, worden de drie kanshebbers nader gepresenteerd.

Hierna was het de beurt aan spreker Menno Lanting. Menno Lanting werkt als strateeg en innovator met directies en Raden van Bestuur van verschillende organisaties. Daarnaast is hij verbonden aan een aantal business schools. Eerder was hij bijna 10 jaar in diverse managementfuncties werkzaam voor het leiderschapsinstituut de Baak en was hij in de jaren 90 betrokken bij de opzet van één van de eerste pan-Europese Internetbedrijven. Ook schreef hij verschillende boeken waaronder het boek ‘Connect!’ (Managementboek van het Jaar 2011), ‘De slimme organisatie’ (2013), en zijn nieuwe boek ‘Olietankers en speedboten’ waarvoor hij 100 inspirerende ondernemers en leiders interviewde over hun kijk op ondernemen, samenwerken en leidinggeven in het netwerktijdperk.

 “Weinig ‘Trekkies’ in de zaal”, merkte Lanting op bij de foto die hij liet zien van één van zijn favoriete personages van Start Trek. Zijn passie voor technologie komt mede door zijn liefde voor het kijken naar sciencefiction. Gelukkig herkenden de ondernemers in de zaal wél de foto ernaast van de ‘google glass’ en dat was “een hele opluchting”, volgens de strateeg. “Binnenkort  is de google glass ouderwets en kopen we in de winkel op de hoek voor een kleine prijs contactlenzen, waar we alle informatie in onze ogen hebben zitten”. Het gaat er niet zozeer om wat er allemaal is qua technologie. De vraag die je zou moeten stellen, volgens Lanting, is:  Wat doen mensen met al de technologie van nu? “Door de digitalisering verkruimelen we waar je bij staat. Wij kunnen steeds meer met minder mensen. Waarom nog naar het reisbureau gaan, als we zo aan onze facebookvrienden kunnen vragen waar we het beste heen kunnen gaan?”. Ook gaf hij tal van voorbeelden van diensten die je kunt aanbieden via Twitter. “Zorg dat de consument je vindt. Als ondernemer moet je juist daar je voordeel mee doen. Op korte termijn wordt de impact van technologie vaak overschat, maar de gevolgen op lange termijn worden juist onderschat”, aldus de strateeg. Door de technologie verdampt de werkgelegenheid. Toename in personeel is niet meer zaligmakend en groot is zeker niet meer leidend. Door de huidige technologie, bereik je een grote groep mensen. Daar moeten ondernemers hun voordeel mee doen. “Maak gebruik van ‘ the wishdom of the crowd’” is de tip van Lanting. En ‘klein is het nieuwe groot’, is dan ook een duidelijk motto van Lanting.

De spreker wist leuke anekdotes te vertellen, waar de ondernemers in de zaal erg om moesten lachen. Ook vertelde hij groot voorstander van ‘realtime feedback’ te zijn. Als voorbeeld gaf hij een hotel waarbij je het hotel meteen een cijfer kunt geven als je de deur uit gaat, zodat het personeel meteen ziet waar zij aan toe zijn. “Zouden veel meer bedrijven moeten doen”, zegt Lanting.

Na de interessante en ook zeker humoristische presentatie van de strateeg spraken de Westlandse ondernemers nog na onder het genot van een kopje koffie. Het was een zeer geslaagde, inspirerende ochtend, waarbij de aanwezigen veel geleerd hebben over de kansen die technologie biedt.