Toldirecteur Jan Strijk adviseert Westlandse MKB over tolheffing Blankenburgverbinding: ‘Maak het jezelf gemakkelijk en betaal automatisch’

7 december is het zover. Dan komt er na ruim zes jaar een einde aan een infraproject dat zijn weerga niet kent: de ingebruikname van de A24/Blankenburgverbinding. Op dit traject tussen Vlaardingen en Schiedam wordt tol geheven, die bedoeld is voor de gedeeltelijke financiering ervan (392 miljoen euro). De tol stopt als de kosten zijn terugverdiend. Betaling kan op twee verschillende manieren, waarvan automatische betaling voor ondernemers het gemakkelijkste is.

‘Dat laatste is absoluut waar’, zegt directeur Tolheffing Jan Strijk van de RDW, een zelfstandig bestuursorgaan van de Nederlandse overheid, dat valt onder de verantwoordelijkheid van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. ‘Allereest is het voor Westlandse ondernemers belangrijk om te weten dat er voor de tolheffing gebruik wordt gemaakt van kentekenherkenning, dus elektronische tolheffing (e-TOL). Dat betekent tol betalen zonder te hoeven stoppen. Gebruikers van de Blankenburgverbinding kunnen kiezen voor automatische betaling óf vooraf dan wel achteraf online voor elke rit betalen. Bedenk dat je dan uiterlijk 72 uur na je rit moet betalen. Vergeet je dit? Dan krijg je per post een betalingsherinnering. Betaal je dan nog niet op tijd? Dan volgt een boete van €35. Als ik het Westlandse MKB dan ook mag adviseren: kies de optie automatisch betalen. Dat scheelt een ondernemer, zeker als er meer bedrijfsauto’s van de verbinding gebruik maken, heel veel tijd en administratieve rompslomp. En welke ondernemer zit daar nu op te wachten? Geen enkele, zeker niet de Westlandse, die graag onderneemt en er letterlijk en figuurlijk graag de vaart in houdt.’

Eerlijk speelveld
Personenauto’s, motoren en bestelauto’s tot en met 3.500 kg betalen € 1,51 per rit, terwijl vrachtwagens en andere zware voertuigen € 9,13 betalen. Aanhangers en caravans kosten niets extra. Buitenlandse bestuurders en transporteurs moeten uiteraard ook tol betalen en hebben dezelfde betalingsmogelijkheden als bestuurders met Nederlandse kentekens. Maar worden buitenlandse chauffeurs en transporteurs wel achter de vodden gezeten als ze niet betalen? ‘Daarover geen misverstand’, aldus Strijk. ‘We zijn uiteraard voor een eerlijk speelveld. Het kan niet zo zijn dat Westlandse transporteurs meer betalen dan buitenlandse. Het CJIB onderneemt als er niet betaald is als eerste actie voor de inning van het verschuldigde bedrag. Lukt dat niet, dan komt de Inspectie voor Leefomgeving en Transport (ILT) in beeld. Deze inspectiedienst heeft extra medewerkers aangenomen om de regels te kunnen handhaven. De kentekens die structureel niet betalen, zullen uiteindelijk van de weg worden gehaald.’

Aanmelden
Toekomstige gebruikers van de verbinding kunnen zich al aanmelden voor automatische betaling.  Strijk: ‘Er zijn op dit moment twee aanbieders waar mensen terecht kunnen. Dat zijn MOVE-IZI en Flitsmeister. In de toekomst worden nog meer aanbieders verwacht. Deze aanbieders zorgen ervoor dat de tol automatisch betaald wordt. Bijvoorbeeld door het bedrag automatisch van de bankrekening af te schrijven of via een maandelijkse afrekening. Kortom, betaalgemak. Doen dus!’

Aanmelden? Ga naar e-tol.nl. Hier vindt u ook meer informatie over tol betalen voor leasemaatschappijen, wagenparkbeheerders en autoverhuurders.

 

Schrijver: Fred Louter