Team young professionals Rabobank Westland

Internationale uitdagingen omzetten in business opportunities

De Partnership Verkiezing is een initiatief van het Ministerie van Buitenlandse Zaken en de Nederlandse Financierings-Maatschappij. Grote coöperaties worden getriggerd een team van young professionals op te richten om een duurzame business-case te ontwikkelen. Deze business case wordt gekoppeld aan de pilaren van FMO zoals duurzaamheid, vrede op aarde, voedselvoorziening en gelijkheid.

De Partnership Verkiezing wordt al vijf jaar succesvol georganiseerd. Rabobank Nederland neemt sinds de start deel aan dit project. Voor het eerst dit jaar doet een lokale Rabobank mee. Een team van jonge en gedreven professionals van Rabobank Westland  is verantwoordelijk voor de inzending van een haalbare business case voor de agrisector in Myanmar. Het team bestaat uit vier young professionals die de vergaarde ervaring en kennis van hun Westlandse klanten in kunnen brengen.

Deelnemers

Dit jaar doen naast FMO zes organisaties mee aan de competitie: Ahold, Albert Heijn, Philips, PWC, Achmea Zilveren Kruis en Rabobank Westland onder de naam Myan Farmer Credit. Zij mogen allemaal een duurzame business case inbrengen. Het onderwerp is voor alle organisatie vrij om zelf te bepalen, maar is met name gerelateerd aan hun vakgebied. De visie van Rabobank is onderverdeeld in twee pijlers, Bankieren voor Nederland en Banking For Food. In de business case die het Rabobankteam heeft ontwikkeld richt zich op Banking For Food. “We zijn blij met de kans die we krijgen om als young professionals met onze kennis en ervaring een kleine bijdrage te mogen leveren aan het verbeteren van de wereld. In september was de kick off met alle deelnemers. Het is fantastisch om te zien hoe gedreven de teams zijn. We vinden het ook prettig om tijdens de sessie-avonden met de gastsprekers en deelnemende teams ideeën uit te wisselen en elkaar te helpen waar mogelijk. Het zou mooi zijn als in de toekomst niet alleen de business case van de winnaar verder uitgewerkt kan worden, want alle ideeën dragen wat ons betreft bij aan het verbeteren van de wereld.”

Business case

“Voor onze business case mochten we zo breed kijken als we wilden. Na verschillende brainstormsessie hebben we uiteindelijk gekozen voor een business case om de landbouw in Myanmar een boost te geven. Myanmar was vier jaar geleden nog een Aziatisch land dat potdicht zat. Het land heeft veel potentie en is inmiddels voor buitenlandse bedrijven iets toegankelijker. Buitenlands geld wordt echter nog steeds niet geaccepteerd. Myanmar is een vruchtbaar land met circa 30 miljoen boeren. Dat varieert van een boer die voor zijn eigen gezin zorgt tot boeren die ook produceren voor anderen. Voor alle boeren geldt dat zij een enorme achterstand hebben als het gaat om kennis van onder andere  productietechnieken. In onze business case hebben we alle factoren onderzocht die een succesvolle agrisector belemmeren.”

Partnership

Om een haalbare business case te ontwikkelen is team Myan Farmer Credit, partners gaan zoeken. “Bijvoorbeeld het leveren van goede zaden welke geschikt zijn in het gebied, natuurlijke gewasbestrijding en een app om weervoorspellingen te kunnen doen. We hebben ook intern gekeken welke concrete mogelijkheden er zijn om de business case een reële kans te geven. Onze Rabobank Foundation is een goed voorbeeld van een platform dat hierbij zou kunnen helpen. Daarnaast hebben we in ons netwerk gesprekken gevoerd met gespecialiseerde partners waarvan we denken dat zij een bijdrage kunnen leveren of zelfs al leveren. De business case is vrijwel compleet. We moeten alleen nog de puntjes op de i zetten voordat we deze aan een jury kunnen presenteren en online stemmen kunnen ontvangen. We hebben er vertrouwen in dat onze case gerealiseerd kan worden en een grote positieve impact kan hebben op de agrisector in Myanmar.”