Op 18 mei jl. organiseerde MKB Westland samen met gemeente Westland het eerste Retail Event. In groten getale kwamen lokale retail- en horecaondernemers naar De Westlandse Druif in Monster om zich te laten inspireren door Tom Coronel, Hans van Tellingen en Jan van Setten. Onder leiding van dagvoorzitter Marijke Roskam, die de energie in de zaal goed aanvoelde, motiveerden de gastsprekers de volle zaal met ruim 180 ondernemers.
Zoals een goed netwerkevent betaamt was er voorafgaand aan het programma mogelijkheid tot netwerken, onder het genot van een heerlijke kop soep of vers belegd broodje. De ondernemers kregen een energiek welkom van journaliste Marijke Roskam. Met een directe houding wist zij iedereen te enthousiasmeren.
Wethouder Theo Duijvestijn verzorgde het openingswoord. “Ik ben verheugd dat er nu ook een event is waar Westlandse retailers hun kennis kunnen ophalen, kennis kunnen delen en waardoor de positie als sector versterkt kan worden.” Hij constateerde dat de markt altijd in beweging is waardoor nieuwe wensen ontstaan waar ondernemers op in moeten spelen. “Verbinden en samenwerken is van groot belang”, aldus Duijvestijn.
“Ondernemen is net als topsport.” Succesvol internationaal autocoureur en rasondernemer Tom Coronel gaf vervolgens zijn visie op het ondernemerschap vanuit zijn ervaring. “Doe het anders dan anderen en zoek de grenzen op”, was zijn persoonlijke boodschap voor de Westlandse ondernemers. Met anekdotes wist hij de volle zaal te betrekken bij zijn verhaal.
De vaart en sfeer zaten er inmiddels goed in. Directeur van onderzoeks- en adviesbureau Strabo, Hans van Tellingen, vervolgde de bijeenkomst. Van Tellingen onderbouwde zijn stelling dat niet alleen de komst van webshops hebben gezorgd voor veranderingen in winkelgebieden. De specialist op gebied van winkelcentrumonderzoek en –advies deelde zijn inzichten hoe je van een winkel(centrum) een succes kunt maken. “Zolang er vrouwen zijn wordt er (fysiek) gewinkeld”, aldus Van Tellingen.
Na een kort netwerkmoment deelden de drie lokale topondernemers, Karin Zwinkels, Huub Poleij en Marc van Kampen hun ervaringen op retailgebied. Hun gezamenlijke advies luidde: maak plezier, werk samen, onderscheid jezelf van de rest en betrek het personeel.
Jan van Setten, een expert in gedragsverandering, klantgerichtheid en persoonlijk leiderschap, had als laatste gastspreker de lachers op zijn hand. Met veel flair en humor wist hij het publiek te motiveren. “Dans met je klanten want jouw gedrag bepaalt de reactie van de ander”, vertelde hij vol passie. Op interactieve wijze werden de ondernemers aan het denken gezet.
“Het thema samenwerken kwam bij veel gastsprekers naar voren.” Voorzitter Henk Salome sloot de inspirerende avond af met het heuglijke nieuws dat in september de centramanager van start gaat als verbindende schakel tussen winkelcentra, ondernemers, gemeente en overige betrokken partijen. “Dit event was zeker voor herhaling vatbaar”, aldus Salome.
Het was een inspirerende avond vol humor, wijze lessen en stof tot nadenken. Er werd nog volop nagepraat onder het genot van een hapje en een drankje.
Fotografie door: Rolf van Koppen