Mede dankzij de Westlandse ondernemers is de WOS zo groot geworden!

Iedere Westlander weet: Aart den Haan is een ondernemer pur sang. Hij is niet alleen de oprichter van de kledingwinkels ’t Haantje en de Naaldwijkse Esprit – ook bijna alle MEXX-vestigingen in Nederland waren jarenlang van hem. Lachend vertelt Aart: “Verstand van radio en tv had ik dus niet zoveel. Maar ik wist wél precies hoe je een organisatie moest opbouwen en de juiste mensen op de juiste plaats moest krijgen. En dat bleek precies wat de WOS 14 jaar terug nodig had!”

Toen Aart in 2010 gevraagd werd om een frisse wind te laten waaien door de Westlandse Omroep Stichting (WOS) trof hij een enthousiaste, maar wat gehavende club aan met een beperkt budget. “De WOS moest professionaliseren en daar was geld voor nodig. Het netwerk dat ik in de loop der jaren had opgebouwd in de regio bleek een uitkomst. In ruil voor publiciteit wilden ondernemers uit allerlei hoeken ons materieel steunen. Zonder de steun van veel Westlandse ondernemers had de WOS niet zo groot kunnen groeien.”

WOS als merk
Naast ruim 100 vrijwilligers telt de omroep inmiddels 10 vaste medewerkers. De WOS is echt een begrip geworden in Westland en omstreken, vertelt Aart trots. “Mensen weten dat we op een onafhankelijke manier laten zien wat er in hun omgeving gebeurt. Daarom gunnen zij ons als eerste een interview en zetten ze hun deuren letterlijk en figuurlijk voor ons open.” Na 14 jaar bouwen heeft Aart per 1 maart het stokje overgedragen aan Jeroen van Leeuwen. Natuurlijk was dat even wennen, maar: “Ik loop toch tegen m’n uiterste houdbaarheidsdatum aan, terwijl Jeroen met zijn expertise nieuwe dingen kan inbrengen.”

‘Aart heeft de WOS toekomstbestendig gemaakt. Het maatschappelijk belang kon in zijn visie hand in hand gaan met dat van die adverteerder, maatschappelijke partner of de medewerkers zelf. Bedankt voor alle energie die je hebt gestopt in mij en de omroep!

Jeroen Toet’

Publieke omroep
Anderhalf jaar geleden stapte Jeroen als manager video en programma-ontwikkeling vanuit het Hilversumse KRO-NCRV over naar de Westlandse omroep. Komt hij nu in een gespreid bedje? “Dat zeker niet,” aldus Jeroen. “Aart en zijn team hebben de afgelopen jaren iets heel moois neergezet, maar we moeten ervoor zorgen dat wij zo’n goede omroep kunnen blíjven. Er wordt met een kleine club mensen ongelooflijk veel werk verzet, maar er is een klein budget. Dat is soms lastig, zeker omdat wij als publieke omroep geldbronnen die commerciële zenders wel hebben, niet aan kunnen boren.”

“Wij moeten veel, maar we mogen weinig,” vult Aart aan. “Dat is misschien gewoon inherent aan het zijn van een publieke omroep, maar ook best frustrerend. Het is fijn dat Jeroen zich hier met nieuwe energie op wil storten.” Aart is echter allerminst uitgekeken op de WOS. “Ik vind het nog te leuk om commercieel mee te denken en door mijn netwerk in de regio nog even bij te kunnen dragen aan de toekomst van de WOS!”

Ondernemers in de spotlights
Ondanks het beperkte budget bruisen Jeroen en zijn team van de frisse ideeën. Er zullen de komende tijd dan ook weer veel interessante programma’s te zien en te horen zijn bij de WOS. “We hebben een heel nieuw programma ontwikkeld waarin ondernemers in de spotlights worden gezet. Het bedrijfsleven is zo’n belangrijke motor in deze regio, daar besteden wij graag extra aandacht aan!”

wos.nl