Het hoogseizoen van Strandpark Vlugtenburg in ’s-Gravenzande is weer zo goed als voorbij. Zo’n 900 mensen ‘achter de slagboom’ hebben dan gedurende enkele maanden dagelijks zo’n kleine 60 euro besteed op het park én in de rest van het Westland. Wie zich dat realiseert, beseft dat ook de toeristische sector voor de Westlandse economie van niet te onderschatten waarde is!
Want terwijl de meeste aandacht in Westland qua economische impact veelal (en terecht) uitgaat naar onze glastuinbouwsector, speelt zich direct achter de duinen in ’s-Gravenzande de laatste jaren ook iets spectaculairs af.
Strandpark Vlugtenburg aan Het Louwtje laat al jarenlang zien dat het Westland meer is dan – pak hem beet – de tomaat, paprika, fresia of anjer. ‘Ik denk dat de financiële impact van de toeristische sector op onze lokale economie wordt onderschat’, aldus algemeen directeur Joran Pronk, sinds 2011 actief op Strandpark Vlugtenburg. ‘Dan heb ik het niet alleen over de gemeentelijke toeristenbelasting, maar ook over de spin-off naar Westlandse horecabedrijven en MKB-bedrijven die activiteiten organiseren waar bezoekers op afkomen. Wanneer ik aan ondernemers of politici een presentatie over ons park geef, slaan ze vaak steil achterover van wat hier gebeurt en van hoeveel geld er omgaat in een dergelijk vakantiepark. Ze hebben simpelweg geen idee. Daarom vind ik het belangrijk om ook óns verhaal weer eens voor het voetlicht te brengen bij de stakeholders. Waarom? Ik hoop soms op wat meer begrip, ook als we investeringsplannen voor de toekomst maken. Dan heb ik het bijvoorbeeld over de snelheid van handelen bij het verlenen van vergunningen. Als die al verleend worden, want dat is niet vanzelfsprekend. Jammer soms, want uiteindelijk profiteren we daar als Westlanders allemaal van.’
Toekomst
Toch wil de in ’s-Gravenzande woonachtige Pronk niet te kritisch overkomen. Zijn boodschap is duidelijk, maar er is ook genoeg om tevreden over te zijn. ‘We hebben hier een van de mooiste kustlijnen ter wereld met daarbij een uitstraling van rust, ruimte, natuur én gezelligheid. Dat spreekt toeristen enorm aan. Mede daardoor en natuurlijk ook door de geweldige inzet van onze medewerkers – oprechte aandacht voor onze gasten en wat hen bezighoudt zit bij ons allemaal in het DNA – zitten we tijdens vakanties altijd vol. Recent hebben we, weliswaar na twee jaar intensief overleg, op een steenworp afstand zelfs een nieuw park kunnen openen: Sahara Stay, een voor ons nieuw concept met 16 zogeheten luxe glampingtenten voor een unieke vakantie in de buitenlucht. Een uitbreiding waar ik enorm trots op ben. Wat er nog meer op de agenda staat? Binnen twee jaar staan hier ook 30 nieuwe bungalows. En we hebben de ambitie om noordwaarts uit te breiden. Vooralsnog verlopen de onderhandelingen met de gemeente daarover stroef, maar ik ben er optimistisch over dat we er op termijn met elkaar uit gaan komen. Zodat nóg meer mensen het Westland ook op een andere manier dan via de glastuinbouw leren kennen en er nóg meer geld in onze lokale economie kan worden rondgepompt.’