“In de politiek zie je dat bepaalde successen vaak geclaimd worden door partijen, maar uiteindelijk probeer je toch gezamenlijk een doel te bereiken?” De jongste fractievoorzitter van de Westlandse gemeenteraad is Dave van Koppen van LPF Westland. Hij omschrijft zichzelf niet als een ras-politicus, maar wil liever een verbindende factor zijn. “Een echte ondernemer ben ik evenmin, ik zou zo failliet zijn. Ik heb veel liever een tevreden klant dan een dikke portemonnee. Ik werk in het onderwijs en ben daar helemaal op mijn plek.”
Ondernemers in politiek
“Sowieso zie je in de politiek veel mensen met een onderwijsachtergrond en verder is het bedrijfsleven vertegenwoordigd, vooral via directeuren. Zij hebben er tijd voor. De gemiddelde winkelier gaat niet op de tribune zitten van de gemeenteraad, die heeft daar geen tijd voor. Een ondernemer wil ondernemen en zich niet te veel met politiek bezighouden, totdat bijvoorbeeld de straat voor zijn deur maanden op de schop gaat. In het gemeentehuis mag wel wat meer een ondernemerswind waaien, niet alles hoeft altijd over zes schijven te gaan…” zegt Van Koppen.
MKB Westland
In MKB Westland als belangenorganisatie ziet Van Koppen een goede spreekbuis: “Het is goed dat MKB Westland een politiek geluid laat doorklinken namens de ondernemers. Wel moet dan ook goed gepeild worden wat er leeft onder hen. Een beetje afgezaagd wellicht, maar praat met hen en niet alleen namens hen. Zo heeft MKB Westland bijvoorbeeld sterk geageerd tegen de OZB-verhoging voor ondernemers, maar onder mij bekende ondernemers leefde dat totaal niet. Het gaat bij veel ondernemers om niet veel meer dan twee tientjes…”
Eerlijk verhaal
Van Koppen vervolgt: “LPF Westland vertelt wel graag het eerlijke verhaal. Of dat nu gaat om aanpak van de winkelcentra of invoeren van reclamebeleid. De aanpak van de winkelcentra kunnen we niet allemaal tegelijk doen; we zijn nu druk bezig met Honselersdijk, Poeldijk en Wateringen. In een volgende collegeperiode is het de beurt aan bijvoorbeeld Kwintsheul, Maasdijk en Monster. Ook het invoeren van een nieuwe belasting (reclamebeleid) is altijd omstreden, maar een horeca-ondernemer die zijn terras op de openbare ruimte zet, moet daarvoor toch gewoon betalen? We willen echter niet het sandwichbord of de poster achter het raam gaan belasten.”