Bedienen van de zakelijke markt is teamwork bij Zeeuw & Zeeuw

Autobedrijf Zeeuw & Zeeuw heeft 36 vestigingen in Zuid-Holland, Noord-Brabant en Utrecht. Bij alle vestigingen worden particuliere én zakelijke klanten geholpen aan een auto uit het achttal aangeboden merken: Dacia, Ford, Hyundai, Kia, Mitsubishi, Nissan, Renault en Suzuki. Waar op alle vestigingen ervaren verkoopadviseurs aanwezig zijn, bestaat er ook een team dat zich specifiek richt op de zakelijke markt. Het zevental medewerkers heeft Schiedam als thuisbasis en een kwartet van hen richt zich op de buitendienst. In deze Streamer maak je kennis met de drie accountmanagers fleet sales binnendienst.

Fleet sales

Het team fleet sales bestaat uit tien personen, die weer zijn opgedeeld in een team zakelijke mobiliteit en een team leasing en rentals. “Fleet Sales is de verkoopafdeling die klanten met wagenparken beheert, in ons vak een bekende term,” zegt Remo Tilleman, “we hebben klanten in elke grootte; van de bakker op de hoek tot bedrijven met tientallen bedrijfsauto’s.” In de twee jaar dat Tilleman bij het bedrijf werkt, heeft hij het team van de binnendienst met 300% zien groeien: “Ik begon hier in 2021 na mijn studie internationale groothandel en was eigenlijk de eerste medewerker in het team. Nu zitten we met drie voltijders, het zakelijk segment heeft zich dus flink ontwikkeld in de afgelopen jaren.”

Team

De teamuitbreiding bestaat uit de servicegerichte Marcelle van der Heiden en Marin Dzido. “Wij zijn het centrale punt voor alle rayons, dus om werk zitten we niet verlegen. Een kleine drie jaar geleden is binnen de organisatie besloten om bedrijven concreter te helpen met hun mobiliteitsvraagstukken. Dat werkt voor ondernemers toch anders dan voor particulieren. Een showroom is prachtig, maar minder geschikt voor business-to-business. Zeeuw & Zeeuw kiest er daarom voor bij de klanten langs te gaan én een backoffice te hebben met medewerkers die veel informatie kunnen verschaffen. Een auto aanschaffen vergt een zorgvuldig proces. Voor veel bedrijven staan vervoermiddelen in de top 3 van kosten, maar hebben ze vaak niets met de core-business te maken. Dan kun je maar beter goed geadviseerd worden!” zegt Dzido met enthousiasme.

Goede voorlichting

Tilleman en zijn collega’s worden blij van het goed kunnen voorlichten van bestaande of potentiële klanten: “Er gebeurt veel op het gebied van wet- en regelgeving en voor sommige ondernemers is het niet allemaal meer bij te houden. Zij willen vooral bezig zijn met waar ze goed in zijn; hun onderneming runnen. Wij loodsen hen dan wel door milieuzones, CO2-reductie, BPM-wijzigingen en venstertijden in steden heen. Aan de hand van de wensen maken wij dan een offerte waarbij ook gekeken wordt naar de zogenaamde Total Cost of Ownerschip. Hierin worden naast de aanschafprijs ook kosten van brandstof, verzekeringen, belastingen, onderhoud en reparaties, afschrijving, en zelfs de eventuele financieringskosten meegenomen.”

One stop shopping

Naast de ruime keuze uit het aantal automerken, heeft Zeeuw & Zeeuw voor zakelijke klanten nog een groot voordeel, betoogt Dzido: “Klanten willen ontzorgd worden; dat geldt niet alleen voor de mogelijkheden van de auto, maar bijvoorbeeld ook door de auto professioneel te laten bestickeren of door een laadpaal aan te schaffen. Als dochterbedrijf Z-Signing de auto van een nieuw jasje voorziet, scheelt dat veel tijd. Bij oplevering is deze dan klaar voor gebruik! Hetzelfde geldt voor de nog alsmaar groeiende markt voor elektrische auto’s; Z-Energy kan zorgdragen voor de laadpalen. De lijnen met deze bedrijven zijn kort, deze collega’s zitten letterlijk één bureau verder.”

Geen dag hetzelfde

“Wij gaan elke dag met plezier naar het werk, want geen dag is hetzelfde. We hebben veel contact met klanten per e-mail, maar zeker ook telefonisch. Ondanks mijn jonge leeftijd vind ik het heerlijk om te bellen, haha… Je kunt dan net iets betere vragen stellen, doordringen tot de kern.” zegt Tilleman. Met regelmaat gaan de binnendienstmedewerkers mee op pad om de klanten in persoon te leren kennen. Ze hebben een eigen klantenportefeuille, zodat de klanten soepel kunnen worden geholpen. “Maar de interne overdracht is even belangrijk; als ik een dag vrij ben, kan mijn collega dezelfde informatie geven als ik. Het voornaamste is dat de klant geen nummer wordt, het moet echt servicegericht en persoonlijk aanvoelen. De samenwerking met de buitendienst loopt erg soepel en de sfeer is gemoedelijk; geen lange vergaderingen, ze komen gewoon binnenlopen op kantoor. Het meeste contact met de klanten gaat over aflevering, offertes, leverwijze, productwijzigingen en updates over bestelde auto’s. Klachten? Die krijgen we gelukkig weinig, maar het kan eens gebeuren. Dan is goede communicatie van groot belang. Met het pro-actief informeren van de klant, kun je vaak al veel kou uit de lucht wegnemen. Kortom: dagelijks zorgen wij er gezamenlijk voor dat onze klanten goed worden voorzien in hun mobiliteitsbehoeften!” besluit Dzido.