Westland staat op een kruispunt. Onder het oppervlak van deze innovatieve en ondernemende regio gaan grote uitdagingen schuil. Om daar goed op in te spelen, heeft MKB Westland eerder dit jaar meerdere bijeenkomsten georganiseerd met ondernemers uit de regio. Tijdens deze sessies is waardevolle input opgehaald over de belangrijkste thema’s en knelpunten binnen het lokale bedrijfsleven.
Op basis van deze inbreng is een conceptverkiezingsmanifest opgesteld en voorgelegd aan de leden. Na verwerking van hun feedback is het definitieve manifest inmiddels gedeeld met de politieke partijen.
“De komende maanden gaan we opnieuw in gesprek met politieke partijen,” zegt Shirley Schelkers, voorzitter van MKB Westland. “We willen de speerpunten van ondernemers nadrukkelijk onder de aandacht brengen, zodat deze worden opgenomen in de verkiezingsprogramma’s voor 2026. Dankzij de input van onze achterban ligt er nu een manifest dat breed gedragen wordt binnen het Westlandse bedrijfsleven.”
Het manifest benoemt niet alleen de knelpunten, zoals een wankelende arbeidsmarkt, een overbelaste infrastructuur en een nijpend tekort aan ruimte, maar biedt ook concrete oplossingsrichtingen. Niet als vrijblijvende oproep, maar als duidelijke boodschap: de tijd van afwachten is voorbij.
MKB Westland waardeert de samenwerking met politieke partijen in de regio. Bij veel partijen is er oprechte aandacht voor wat er leeft in het bedrijfsleven en ondernemers ervaren dat er écht geluisterd wordt. Die verbinding is van grote waarde en die willen we de komende jaren verder versterken.
Dat is essentieel. Het Midden- en Kleinbedrijf (MKB) vormt immers het hart van de Nederlandse economie en dus ook van Westland. Ongeveer 99% van alle bedrijven in Nederland is een MKB-onderneming. Zij zorgen voor een groot deel van de werkgelegenheid en dragen bij aan talloze lokale en maatschappelijke initiatieven. Hun stem verdient daarom een stevige plek in het lokale politieke debat.